
In een snel veranderende wereld is effectieve communicatie cruciaal, zo ook in de gezondheidszorg. Maar hoe kan je informatie snel, helder en efficiënt overbrengen aan patiënten, bezoekers en personeel? Weleens nagedacht over narrowcasting? Door te communiceren via moderne beeldschermen in wachtkamers, personeelsruimtes, kantines en op andere strategische plekken wordt het delen van belangrijke informatie makkelijk, divers en laagdrempelig!
In deze blog bespreken we vijf belangrijke redenen waarom je narrowcasting, als communicatiemiddel, zou moeten overwegen binnen jouw zorgorganisatie!
1. Real time informatievoorziening
Oud nieuws is geen nieuws! Met narrowcasting ondervang je dit probleem zeer eenvoudig. Met één druk op de knop publiceer je berichten razendsnel op de gewenste schermlocaties. Ook is het mogelijk om berichten in te plannen, zo ben je er altijd van verzekerd dat het nieuws helemaal up-to-date is! Daarnaast is het mogelijk om geautomatiseerde content te vertonen, denk aan de actuele score van jouw organisatie op Zorgkaart Nederland, informatieve video’s van Thuisarts.nl of het laatste landelijke nieuws.
2. Verhoogde patiëntbetrokkenheid
Door gebruik te maken van aantrekkelijke en informatieve content kan je de betrokkenheid van patiënten en personeel vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het vertonen van educatieve informatie, zoals gezondheidsadviezen en preventietips, die niet alleen nuttig zijn, maar ook het bewustzijn vergroot. Een groot voordeel is dat narrowcasting een visueel communicatiemiddel is. Een afbeelding kan in één oogopslag meer zeggen dan 100 woorden; bovendien kent een visuele boodschap geen taalbarrières!
3. Verbeterde wachttijdbeleving
Wachten is eigenlijk nooit leuk. Zeker niet in een ziekenhuis, bij de huisarts, in een verpleeginstelling of bij een andersoortige zorginstelling. Door entertainment zoals nieuws, sport of zelfs ontspannende content te tonen, kunnen patiënten de tijd beter doorbrengen zonder negatieve (wacht)prikkels. Zo draagt narrowcasting bij aan een algeheel positievere ervaring binnen uw zorginstelling!
4. Versterking van de merkidentiteit
Het gebruik van narrowcasting biedt de mogelijkheid om merkidentiteit te versterken. Door berichten op te maken met templates, die ontworpen zijn conform huisstijl, geef je de berichten een professionele uitstraling. Professioneel ogende content heeft een sterke autoriteitsgehalte, grote kans dat jouw bericht sneller gelezen wordt!
5. Eenvoudig in contact met collega's
Narrowcasting is niet alleen handig om in te zetten voor externe communicatie in de wachtruimte. Steeds meer zorgorganisatie weten narrowcasting effectief in te zetten als intern communicatiemiddel richting personeel. Door beeldschermen te plaatsen op de centrale post van de afdeling of bedrijfskantine sta je direct in contact met collega's. Doordat de berichten op narrowcastingschermen altijd toegankelijk zijn worden deze in de regel sneller gelezen dan e-mailberichten of berichten op het intranet. Het delen van belangrijke informatie en mededelingen zoals beleidsupdates, interne training en teamresultaten is op deze manier laagdrempelig.
Conclusie
Narrowcasting heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als waardevol communicatiemiddel binnen de gezondheidszorg. Het biedt niet alleen voordelen voor patiënten, maar versterkt ook de interne communicatie en merkidentiteit.
Onderstaande zorgorganisaties gingen uw voor, klik op de logo’s om meer te weten te komen over hun specifieke casussen.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over hoe narrowcasting uw zorginstelling kan versterken? Neem vandaag nog contact met ons op!