Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Narrowcasting het ideale communicatiemiddel in de gezondheidszorg!

Auteur: 
Dennis Coremans

Zorginstellingen worden op dagbasis bezocht door honderden of soms zelfs duizenden mensen. Het bezoeken van een zorginstelling is vaak spannend en gaat vaak gepaard met een hoop vragen. Waar moet ik me melden? Hoe kom ik op de juiste afdeling terecht? Wat kan ik verwachten? Om snel antwoord te geven op al deze vragen is narrowcasting een perfect communicatiemiddel! Het is dan ook niet zo gek dat narrowcasting al jaren een opmars maakt in de gezondheidszorg. Het stelt zorgprofessionals in staat om belangrijke informatie direct met werknemers, patiënten en bezoekers te delen. Door simpelweg naar de schermen te kijken krijgt jouw doelgroep op veel vragen direct een passend antwoord! 

Maar hoe zet je narrowcasting effectief in? Wat zijn de mogelijkheden en welk doelstelling(en) kan ik hier mee bereiken? Om hier een goed beeld van te krijgen hebben we de 5 meest effectieve mogelijkheden op een rijtje gezet.

1. Bewegwijzering

Zorgcentra zoals ziekenhuizen worden steeds groter en daardoor complexer, de route naar de juiste afdeling vinden kan daardoor een grote uitdaging zijn. Digitale bewegwijzering, ook wel wayfinding genoemd, kan hierdoor uitkomst bieden! Met narrowcasting kun je bezoekersstromen zeer eenvoudig managen. Bijkomend voordeel is dat je de bewegwijzering zeer eenvoudig kunt aanpassen wanneer dit nodig is. Is er een polikliniek verhuisd? Met een paar simpele handelingen pas je direct de digitale bewegwijzering aan.

2. Wachtverzachting

Waneer je als pattient een bezoek brengt aan een zorginstelling, dan heb je daar vaak niet zelf om gevraagd, jouw persoonlijke situatie dwingt je daar vaak toe.
Om dit negatieve gevoel enigzins weg te nemen tijdens het wachten kunnen beeldschermen in de wachtruimte uitkomst bieden. Wachtverzachting wordt dit genoemd: de perioden van wachten worden simpelweg 'gevuld' met aantrekkelijke sfeervideo's of allerdaags nieuws, weer en verkeer etc. om het brein even te 'verdoven' voor negatieve (wacht)prikkels. Tevens is dit een mooi moment om patienten te informeren over richtlijnen en procedures die gelden op de afdeling of het vertonen van informatieve video's ten aanzien van de behandelingen.

3. (Interne) communicatie

Uiteraard is narrowcasting een uitstekend middel om (wachtende) patienten te informeren. Over leuke wetenswaardigheden van de locatie, de aanwezige specialisten of de geavanceerde zorgtechnieken die worden gebruikt. Maar naast communicatie met bezoekers is narrowcasting óók een fantastisch communicatiemiddel om werknemers te informeren. Zeker in de zorg, waar onregelmatige diensten eerder regel zijn dan uitzondering, is het niet altijd mogelijk om iedereen direct te informeren. Door de hectiek en de aandacht voor patiënten is het erg begrijpelijk dat het lezen van e-mails of het intranet niet de eerste prioriteit heeft. Wanneer je beeldschermen plaatst op strategische plekken zoals de kantine of bijvoorbeeld bij een koffieautomaat stel je personeel in staat om het laatste interne-nieuws vanuit de organisatie te lezen. Narrowcasting is laagdrempelig en niet geheel onbelangrijk, narrowcasting is er altijd. Jouw collega’s bepalen zelf wanneer ze de uitzending bekijken en krijgen zo alle informatie binnen zonder dat dit extra tijd en energie kost.

4. Uitlooptijden

Spreekuren die uitlopen vormen een groot probleem in de zorg. Voor de patiënt is het niet prettig wanneer de wachttijd toeneemt, en voor de arts overigens ook niet omdat deze veel meer tijd kwijt is aan het spreekuur dan gepland. Door de uitlooptijden inzichtelijk te maken op de beeldschermen geef je de wachtende patiënten duidelijkheid. De patiënt is zo immers op de hoogte van de tijd dat hij of zij moet wachten voor hij/zij aan de beurt is. Bijkomend voordeel is dat focus op jouw uitzending ligt, alle andere berichten worden sneller bekeken. Speciaal voor dit "probleem" heeft Merit Media een speciale wachtijd-module ontwikkeld. In een ander nieuwsbericht vertellen we hier meer over.

5. Calamiteiten

Het ontvangen van honderden bezoekers per dag heeft veel impact op een zorginstelling. Naast alle logistieke uitdagingen ben je ook nog eens verantwoordelijk voor wat er gebeurd binnen het gebouw zo ook bij ongevallen, calaminteiten of brand. Het is dan zaak om jouw zorginstelling zo snel mogelijk te ontruimen. Wist je dat narrowcasting hier een steentje in bij kan dragen? De slimme techniek die gebruikt wordt in de narrowcastingspelers stelt de eindgebruiker in staat om direct instructies op de beeldschermen te vertonen wanneer er een calamiteit is.

Zoals u heeft kunnen lezen zijn er genoeg intressante mogelijkheden om narrowcasting effectief in te zetten. Inmiddels werken al tal van zorginstellingen met het TINS narrowcastingsysteem van Merit Media! Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Deze zorginstelling gingen u voor.

https://meritmedia.nl/referenties/st-jansdal-ziekenhuis

Deel deze pagina
Instagram update
Contact

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444