Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

7 manieren en tips voor effectieve narrowcasting in de retail!

Auteur: 
Dennis Coremans

Dat narrowcasting de laatste jaren een flink opmars heeft gemaakt in de retail is algemeen bekend. Steeds meer retailers zetten narrowcasting in om effectief te kunnen communiceren met de klant. Helaas wordt hét communicatiemedium van de 21ste eeuw niet altijd even effectief ingezet. Een gemiste kans als je het ons vraagt, uiteindelijk wil je dat de investering die gedaan is maximaal rendeert.

We hebben 7 manieren en tips op een rijtje gezet om het maximale uit jouw narrowcastingsysteem te halen!

1. Genereer
De vraag “Hoe krijg ik het publiek in de winkelstraat mijn winkel binnen?” klinkt je waarschijnlijk bekend in de oren. Zonder bezoekers geen potentiële klanten wat automatisch resulteert in minder omzet. Kortom, het is dus zaak om het winkelend publiek te verleiden om binnen te stappen in jouw winkel. Dit kan bijvoorbeeld door narrowcasting in te zetten in de etalage zo vraag je bewust maar ook zeker onbewust de aandacht van het publiek en genereer je meer bezoekers. Van belang is dat de content aantrekkelijk is om naar te kijken en dynamisch is. Dynamische content trekt altijd meer aandacht dan statische content. Zorg dat content de aandacht trekt door iets ludieks of creatiefs te vertonen of speel in op de actualiteit!

Tip!
Wanneer je nog niet beschikt over beeldschermen in de etalage laat je dan goed informeren naar de mogelijkheden. Niet ieder willekeurig beeldscherm is namelijke geschikt om jouw boodschap goed over te brengen in de etalage, sterker nog de meeste beeldschermen zijn niet geschikt. Waarom de meeste schermen niet geschikt zijn, hebben we al eens uitgelegd in een vorige blog.

Narrowcasting bij Montèl

2. Informeer
Klanten maken continu overwegingen en staan open voor adviezen zodat ze vooral niet de verkeerde beslissing nemen. Waarschijnlijk ben je niet altijd in staat om die informatie te geven bijvoorbeeld wanneer het erg druk is in de winkel. Via narrowcasting kan dit wel! Sterker nog mensen vinden het vaak zelfs prettig om via een scherm geïnformeerd te worden!

Tip! Maak een goede overweging welke informatie je wilt delen via narrowcasting. Een overkill aan informatie ligt namelijk snel op de loer en zal een averechts effect hebben.

3. Entertain
Hoe mooi jouw winkel ook is, bezoekers moeten weleens wachten. Op de verkoper, op zijn reparatie, op zijn beurt. Maar zoals algemeen bekend is houden mensen niet van wachten. Narrowcasting entertaint jouw bezoekers totdat je weer tijd voor ze hebt. Als klanten hun negatieve tijd kunnen vullen met nuttige informatie of leuke beelden, dan wordt de gevoelswachttijd opeens een stuk korter of als positief ervaren. Dan heb je heel veel gewonnen!

Tip! Wanneer je narrowcasting inzet voor entertainment is de wens van de kijker belangrijker dan je eigen boodschap. Stel jezelf de vraag welke content geschikt is om jouw klant te entertainen tijdens het wachten.

Narrowcasting bij Livit Orthopedie

4. Demonstreer
Dat een goede demonstratie leidt tot een succesvolle verkoop is algemeen bekend. Helaas zijn sommige producten moeilijk te demonstreren in een winkel, bijvoorbeeld wanneer ze enorm groot zijn of uitsluitend buiten gebruikt kunnen worden. Het tonen van demonstratievideo’s via narrowcasting geeft de klant direct een goed beeld van de werking en de mogelijkheden. Dit kan het laatste duwtje in de rug zijn die zorgt voor de aankoop!

Tip!
Zorg er voor dat de content iets toe kan voegen aan de beeldvorming die de klant heeft over een product. De content moet kort en krachtig weergeven wat de mogelijkheden zijn en waarom dit product interessant is voor de klant. Een demonstratie-video is een toevoeging op de verkoopstrategie en niet een volledige vervanger van de verkoper in de winkel.

5. Inspireer
Een van de moeilijkste momenten in het aankoopproces is de oriënterende fase. Het bezoeken van een fysieke winkel kan hierin het verschil maken, zeker wanneer er behoefte is aan inspiratie. Door narrowcasting in te zetten in een showroom kun je op een zeer eenvoudige en subtiele wijze de klant inspireren. Wat te denken van een geanimeerd moodboard, moodclips of andere sfeerbeelden die te maken hebben met de producten of branche waar jullie organisatie zich in bevindt?

Tip!
Zorg voor diversiteit in jouw uitzending wanneer je klanten wil inspireren. Inspiratie is namelijk iets heel persoonlijks, niet iedereen raakt van dezelfde sfeerbeelden of moodboards geïnspireerd.

Inspiratie_narrowcasting

6. Bricks and clicks!
Is een bepaald artikel uitverkocht? Dit hoeft geen probleem te zijn wanneer je in jouw winkel direct toegang hebt tot jouw webwinkel. Wist je dat jouw webwinkel gekoppeld kan worden aan een narrowcasting-systeem? Door gebruik te maken van een interactief touchscreen-scherm kan jouw klant binnen no-time een bestelling plaatsen en deze direct afrekenen!

Tip!
Meer laten zien met minder producten, ook dat is de kracht van interactieve narrowcasting. Is een specifiek product beschikbaar in 10 kleuren maar heb je niet de ruimte om deze allemaal op voorraad te leggen? Dan kan je alsnog alle variaties tonen aan jouw klant. Gebruik het systeem dus niet alleen als webshop maar ook als verlengstuk van jouw showroom!

7. Socials
Social media is de laatste jaren uitgegroeid tot een belangrijke marketing-tool waarmee je jouw potentiële doelgroep kunt bereiken. Via narrowcasting is het zeer eenvoudig om jouw social media kanalen te koppelen. Je kunt klanten op deze manier op de hoogte houden van alle huidige acties en bijvoorbeeld wat er speelt op jullie social media accounts.

Tip!
Creëer call to action en vergoot het aantal volgers! Laat de klant bijvoorbeeld iets posten over jouw winkel met een hashtag die vervolgens zichtbaar is op de schermen. Of beloon je klant wanneer hij of zij kan aantonen dat hij zojuist is geabonneerd op jouw social media-pagina.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Deel deze pagina
Instagram update
Contact

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444