Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Narrowcastingscherm aan de muur op kantoor bij Avéro Achmea.

Narrowcasting de oplossing voor effectieve Interne Communicatie

9 oktober 2025

Uit recent onderzoek blijkt dat interne communicatie een steeds belangrijkere rol speelt binnen organisaties.

Volgens het Business Leaders in Communication Survey, uitgevoerd onder meer dan 250 Europese communicatiebestuurders, staat interne communicatie inmiddels stevig in de top drie van belangrijkste communicatiefuncties. Daarmee heeft het zelfs de traditionele nummer één – mediarelaties – van de troon gestoten.

In een artikel op Communicatieonline.nl wordt vermeld dat 57 procent van de respondenten interne communicatie noemt als een van de drie belangrijkste communicatietaken. Samen met het nog hoger gewaardeerde reputatiemanagement vormt het een krachtig intern duo.

Steeds meer organisaties erkennen dat narrowcasting een uitstekend middel is om interne communicatie effectiever te maken.

Goed geïnformeerde medewerkers voelen zich meer betrokken, nemen sneller initiatief en zijn doorgaans loyaler aan de organisatie.

Tevreden medewerkers door narrowcasting

De voordelen van effectieve en moderne interne communicatie zijn dan ook evident. De vraag is alleen: 'hoe krijg je de boodschap tussen de oren van de drukke -door vele externe prikkels bestoken- medewerker'?

Een narrowcastingscherm op een strategische plek waar de medewerker hoogstwaarschijnlijk enige rust of 'dode tijd' heeft om informatie tot zich te nemen blijkt een effectieve manier. Denk daarbij aan een scherm in de koffiehoek, het bedrijfsrestaurant of bijvoorbeeld naast de lift.

Naast bedrijfsmatige thema's zoals training & scholing, actuele bedrijfsratio's, directiebeslissingen, jubilea, maatschappelijk verantwoord ondernemen of interne motivatieprogramma's, is het cruciaal dat de informatie zeer actueel is. Interne communicatie via narrowcasting is een continu proces. Een zeer eenvoudig te bedienen CMS is dan wel het minste dat je nodig hebt. Alsmede ook een narrowcastingpartner die automatisch en kosteloos actueel nieuws van derden kan leveren.

Let wel op dat de taken (en interessegebieden) per medewerker steeds meer verschillen naarmate een organisatie groter is. Dan is ongelijksoortige informatie, met andere woorden: een specifieke boodschap per doelgroep en dus per scherm of cluster van schermen van evident belang voor het welslagen van dit (interne) medium. 

Goede voorbeelden van een effectieve inzet van narrowcasting ter versterking van hun interne communicatie is te zien/lezen bij Technische Unie, KLM, Avéro-Achmea, Driscoll's, Inventive en CHC Helicopters.