U bent hier

Narrowcasting de oplossing voor effectieve Interne Communicatie

Auteur: 
Marc Sytsema
Deel deze pagina

Uit recent onderzoek blijkt dat Interne Communicatie steeds belangrijker wordt binnen een organisatie.

Uit het Business Leaders in Communication Survey onder meer dan 250 Europese communicatiebestuurders blijkt dat Interne Communicatie hoog in de top-3 van belangrijkste rollen van communicatie binnen een organisatie staat genoteerd.

Daarmee heeft het de eeuwenoude topper 'Mediarelaties' van de troon verstoten.

In het recent verschenen artikel op Communicatieonline.nl wordt aangegeven dat 57 procent van de respondenten Interne Communicatie als één van de drie belangrijkste communcatietaken vindt. Samen met het nog hoger aangeschreven Reputatiemanagement vormt Interne Communicatie een belangrijke interne combinatie.

In toenemende mate onderkennen organisaties dat narrowcasting juist een uitstekend middel is om deze Interne Communicatie effectiever te maken.

Het is duidelijk dat goed geïnformeerde medewerkers zich meer betrokken voelen, sneller de handen uit de mouwen steken en simpelweg loyaler zijn aan de organisatie.

Tevreden medewerkers door narrowcasting

De voordelen van effectieve en moderne interne communicatie zijn dan ook evident. De vraag is alleen: 'hoe krijg je de boodschap tussen de oren van de drukke -door vele externe prikkels bestoken- medewerker'?

Een narrowcastingscherm op een strategische plek waar de medewerker hoogstwaarschijnlijk enige rust of 'dode tijd' heeft om informatie tot zich te nemen blijkt een effectieve manier. Denk daarbij aan een scherm in de koffiehoek, het bedrijfsrestaurant of bijvoorbeeld naast de lift.

Naast bedrijfsmatige thema's zoals training & scholing, actuele bedrijfsratio's, directiebeslissingen, jubilea, maatschappelijk verantwoord ondernemen of interne motivatieprogramma's, is het cruciaal dat de informatie zeer actueel is. Interne communicatie via narrowcasting is een continu proces. Een zeer eenvoudig te bedienen CMS is dan wel het minste dat je nodig hebt. Alsmede ook een narrowcastingpartner die automatisch en kostenloos actueel nieuws van derden kan leveren.

Let wel op dat de taken (en interessegebieden) per medewerker steeds meer verschillen naarmate een organisatie groter is. Dan is ongelijksoortige informatie, met andere woorden: een specifieke boodschap per doelgroep en dus per scherm of cluster van schermen van evident belang voor het welslagen van dit (interne) medium. 

Goede voorbeelden van een effectieve inzet van narrowcasting ter versterking van hun interne communicatie is te zien/lezen bij Technische Unie, KLM, Avéro-Achmea, Driscoll's, Inventive en CHC Helicopters.

 

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444