
Goed lopende interne communicatie is essentieel voor ieder bedrijf, zeker in een dynamische wereld zoals we die vandaag de dag kennen. Collega's willen goed geïnformeerd worden en betrokken zijn bij wat er speelt binnen de organisatie.
Dit goed voor elkaar krijgen blijkt in de praktijk vaak een lastige uitdaging.
Collega's willen namelijk goed geïnformeerd worden maar dan wel op een moment dat het voor hen het beste uitkomt. Een mooi voorbeeld is de wekelijkse nieuwsupdate per e-mail, deze komt 9 van de 10 keer op het verkeerde moment en verdwijnt dan al snel in het mapje “nog te lezen berichten”. En als er dan wel een kort moment van tijd is, dan is er vaak weer een andere drempel die opgeworpen wordt, denk bijvoorbeeld aan het inloggen op het intranet “Wat was mijn inlognaam en wachtwoord ook alweer?”.
Gelukkig kan het ook anders, er bestaat namelijk een communicatiemiddel zonder drempels én die enkel ter beschikking is wanneer jouw collega’s tijd hebben. Je raadt het al, dat communicatiemiddel heet narrowcasting!
In de afgelopen 20 jaar is namelijk gebleken dat narrowcasting een uitstekend hulpmiddel kan zijn om de interne communicatie een boost te geven. Door op strategisch slimme locaties, zoals in de bedrijfskantine of bij het koffiezetapparaat, beeldschermen te plaatsen kom je eenvoudig in contact met jouw collega’s. Het voordeel van deze locaties is dat de focus even niet direct op het werk ligt en er vaak korte wachtmomenten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je wacht op een verse bak koffie, dit is een ideaal moment waarop je tijd hebt om een blik te werpen op een narrowcastingscherm.
Naast het feit dat je via narrowcasting snel en eenvoudig in contact staat met collega’s, zijn er nog een aantal grote voordelen die we graag met je willen delen.
1. Gepersonaliseerde communicatie
Narrowcasting stelt je in staat om informatie op maat te verstrekken aan specifieke teams, afdelingen of werkplekken binnen de organisatie. Zeker wanneer collega’s niet direct toegang hebben tot een mobiele telefoon of computer kan dit enorm handig zijn. Denk aan bijvoorbeeld een productieomgeving, hier kan het enorm waardevol zijn om bijvoorbeeld productiecijfers te delen.
2. Real-time updates
Eén van de grootste voordelen van narrowcasting is de mogelijkheid om realtime-informatie te delen. Met één druk op de knop deel je het laatste nieuws. Zo is iedereen binnen de organisatie altijd direct op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van projecten, nieuws en resultaten.
3. Snel verwerken van informatie
Narrowcastingberichten zijn doorgaans erg visueel georiënteerd. De afbeelding bij een bericht vertelt eigenlijk het verhaal al, terwijl de toegevoegde tekst ondersteund is. Onze hersenen vinden dit namelijk erg prettig, deze zijn in staat om een visuele boodschap in slechts 13 milliseconden te interpreteren. Uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen ruim 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. 80% van de dingen die je ziet, onthoud je, terwijl je slechts 20% van wat je leest onthoudt. Kort samengevat: je kunt in veel minder tijd veel meer informatie overbrengen via narrowcasting in vergelijking met andere communicatiemiddelen.
4. Betrokkenheid creeëren
Heeft een specifieke afdeling of collega binnen het bedrijf succes behaald? Dan is narrowcasting de plek om dit te delen. Foto’s en video’s van behaalde successen geven meer context dan enkel het omschrijven van het succes. Bovendien zorg je dat de betrokkenheid tussen verschillende afdelingen wordt vergroot.
5. Kracht van herhaling
Een andere kracht van narrowcasting is het repeterende effect. Berichten komen met enige regelmaat voorbij, grote kans dat deze dus vaker worden bekeken dan één keer. Mensen zien, horen en begrijpen informatie beter naarmate deze een paar keer herhaald wordt. Wist je bijvoorbeeld dat je een advertentie gemiddeld drie tot twintig keer moet zien alvorens je overweegt om een product te kopen? Hetzelfde geldt dus voor de berichten op jouw narrowcastingscherm die bijvoorbeeld gaan over deadlines of belangrijke procedures binnen de organisatie. Dit zijn dus, met het oog op het positieve effect van herhaling, perfecte onderwerpen om te delen via de beeldschermen binnen jouw organisatie.
Lang verhaal kort, de directe en effectieve communicatie via narrowcasting versterkt de bedrijfscultuur en zorgt voor grotere betrokkenheid bij collega's. Narrowcasting is dus een meer dan waardevolle aanvulling binnen iedere organisatie!
Niewsgierig geworden naar de mogelijkheden? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!