Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Last van infobesitas? We helpen je er graag vanaf!

Auteur: 
Dennis Coremans

Infobesitas, nog nooit van gehoord? Toch heeft iedereen er mee te maken in het dagelijks leven. Infobesitas is een nieuwe sterk opkomende ziekte waarbij een steeds grotere groep mensen verslaafd raakt aan het constant opvragen van nieuwe informatie. Dit komt onder andere doordat we continu bestookt worden met informatie van alle kanten. Een herkenbaar voorbeeld is het ontgrendelen van de mobiele telefoon. Tel maareens hoeveel push-berichten en andere meldingen direct je aandacht trekken.

Wanneer je zelf informatie deelt, bijvoorbeeld via narrowcasting, is het belangrijk om je goed bewust te zijn van de gevaren die infobesitas met zicht mee brengt. Te veel informatie delen werkt behoorlijk averechts, wees dus selectief! Om je op weg te helpen hebben we een aantal veel gemaakte fouten en tips om deze te voorkomen voor je op een rijtje gezet!

Less is more
Een veel gemaakte fout is dat er veel te véél tekst en veel té kleine letters gebruikt worden bij het maken van een boodschap. Narrowcasting is een communicatiemedium dat geschikt is om een korte en krachtige boodschap over te brengen aan de kijker en niet om zoveel mogelijk informatie delen.

Verplaats je in de kijker
De mooie boodschap die je maakt in het online CMS zie je vanuit desktop perspectief, waarbij je direct met je neus op het scherm zit. Maar komt deze boodschap ook over als je bijna 10 meter van het scherm verwijderd bent? De vraag stellen is hem beantwoorden! Verplaats je in de kijker wanneer je een boodschap maakt.

Check de leestijd
Heeft de kijker genoeg tijd om de volledige boodschap te lezen? Helaas is dit voor jou als zender van de boodschap vaak niet goed in te schatten. Dit komt omdat jij de inhoud van de boodschap al kent. De ervaring leert dat je eigen geschreven tekst vele malen sneller leest dan iemand die de tekst voor het eerst ziet. Houd er dus rekening mee dat de kijker altijd meer tijd nodig heeft om de boodschap goed op te nemen. Bij twijfel kun je natuurlijk ook even om feedback vragen bij een collega of één van de trouwe kijkers.

Veel tekst? Doorverwijzen!
Heb je informatie die persé gedeeld moet worden maar de boodschap te veel is voor in jouw narrowcasting-uitzending? Maak dan een kort en krachtige boodschap en verwijs door naar een medium dat geschikter is voor een boodschap met veel informatie. Denk bijvoorbeeld aan een app voor de mobiele telefoon, nieuwsbrief of het intranet.

Eén beeld zegt vaak meer dan duizend woorden
Het gebruik van afbeeldingen of video’s zeggen vaak meer dan duizend woorden. Groot voordeel is dat het opnemen en verwerken van visueel sterke informatie veel sneller en eenvoudiger verloopt in de hersenen dan tekstuele informatie. Uiteraard ontkom je in sommige situaties niet aan het toevoegen van tekst, maar dit kun je wel tot een minimum beperken.

Met deze tips ben je goed op weg om infobesitas een halt toe te roepen! Wil je meer informatie of een consult om van deze nieuwe ziekte af te komen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Deel deze pagina
Instagram update
Contact

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444