Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Narrowcasting, de kracht van herhaling!

In 1885 publiceerde de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus een onderzoek genaamd Über das Gedächtnis (vrij vertaald: over het geheugen), wat hij omschreef als een stuk over ‘proces van onthouden en vergeten’. Ebbinghaus concludeerde door zijn onderzoeken dat mensen nieuw verkregen informatie in eerste instantie goed konden onthouden, dat je na verloop van tijd informatie vergeet.

Hij ontdekte ook iets anders belangrijks namelijk: de snelheid waarin je nieuwe informatie vergeet. Onderzoeken toonden aan dat je in de eerste 20 minuten relatief de meeste informatie vergeet. Na één dag vlakt de hoeveelheid die je vergeet af en na ongeveer een week vergeet je bijna niets meer en blijft de informatie “hangen”. Om dit eenvoudig duidelijk te maken introduceerde hij de “vergeetcurve”.

De snelheid waarmee je informatie verliest, is daarbij wel afhankelijk van diverse factoren, zoals:

  • Hoe ingewikkeld de informatie is;
  • De hoeveelheid aan informatie;
  • De fysieke gesteldheid van de ontvanger, wanneer je vermoeid bent sla je minder snel informatie op;
  • Het belang van de informatie voor de ontvanger;
  • De  manier waarop de informatie wordt aangeboden;
  • Hoe vaak je de informatie aangeboden krijgt (de herhaling).

En laat die laatste factor, de herhaling, een hele belangrijke rol spelen bij narrowcasting.
Het herhaaldelijk zenden en ontvangen van informatie speelt overigens een belangrijke rol in heel ons leven! Denk bijvoorbeeld  aan de opvoeding van jonge kinderen, ouders geven continu “het goede voorbeeld”  door dit voorbeeld continu te herhalen verandert uiteindelijk het gedrag.

Ook volwassenen zijn erg gevoelig voor herhaling. Wist je bijvoorbeeld dat je een advertentie gemiddeld drie tot twintig keer moet zien alvorens je overweegt om een product te kopen? 

Ditzelfde voorbeeld is ook toepasbaar op interne communicatie binnen jouw organisatie. Collega’s zien, horen en begrijpen informatie beter naarmate deze een paar keer herhaald wordt.

Het is dan ook niet voor niets dat narrowcasting nog steeds aan populariteit wint als het gaat om ideaal communicatie-medium op de werkvloer! Doordat berichten via narrowcasting vaak herhaald worden blijven ze nu eenmaal sneller hangen.

De narrowcasting uitzending is feitelijk een hele rits aan berichten en andere intressante content die continu wordt vertoond in een loop. Afhankelijk van de speelduur van deze loop komt jouw bericht dus zeer frequent voorbij. Is jouw afspeellijst bijvoorbeeld 6 minuten lang dan komt jouw bericht minimaal 10 keer per uur voorbij!

Bijkomend voordeel is dat de informatie op een toegangkelijke en laagdrempelige manier wordt aangeboden, de kans dat jouw bericht gelezen wordt is daarom vele malen groter dan bijvoorbeeld via een digitale nieuwsbrief of de lokale intranet-pagina.

Wil jij ook herhaaldelijk kunnen communiceren met collega’s en/of bezoeker? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op! En wie weet buig jij de “vergeetcurve” in een handomdraai om!

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
13 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring