U bent hier

Imagine! Effectieve interne communicatie via narrowcasting

Auteur: 
Marc Sytsema
Deel deze pagina

John Lennon, één van de legendarische bandleden van The Beatles, maakte voor het eerst kennis met (zijn latere vrouw) Yoko Ono, tijdens de tentoonstelling 'Unfinished Paintings & Objects' op de Mayfair in Londen 1966.

Eén van de producties was zo bijzonder dat hij er met een ladder naar toe moest klimmen en slechts door een heel klein kijkgat naar beneden kon kijken. Het enige dat Lennon zag was het woord 'YES'.

Lennon was zo geimponeerd door de wijze waarop deze simpele en positieve boodschap werd gebracht, vanaf dat moment waren zij als een stel onafscheidelijk.

Door de bijzonder overdrachtswijze en de eenvoud van de boodschap was succes gegarandeerd. 

Nu kunnen we moeilijk narrowcasting schermen op soortgelijke wijze presenteren, maar het is wel evident dat er bij de plaatsing van schermen en de boodschap welke erop vertoond wordt heel veel aandacht wordt besteed. Dit geldt in hoge mate voor narrowcasting schermen voor interne communicatie.

De grootste uitdaging is 'bewegend publiek', zij zijn bijzonder snel afgeleid. Loop eens zelf gedurende de dag door uw eigen bedrijf en zie waar mensen zich ophouden, hoe ze zich bij voorkeur verplaatsen en op welke plaatsen de hoogste concentratie medewerkers zijn. Plaats schermen op strategische plaatsen

Als u een scherm wilt plaatsen daar waar uw personeel beweegt, dan is het van groot belang dat het scherm reeds op een flinke afstand al te zien is (een goede zichtlijn). Op deze manier kunt de aandacht van uw medewerker al op afstand trekken en heeft u luttele seconden om de aandacht vast te houden.

Marketeers maken vaak de fout door te denken dat op een dergelijk moment de boodschap erg flashy moet zijn en schreeuwen: 'Hier Ben Ik!!'. Uit onderzoek blijkt echter dat zo'n 20% van de passerende medewerkers het scherm niet eens zien of na één blik het niet de moeite waard vinden om langer te blijven kijken. Ongeveer 80% kijkt naar het scherm langer dan 5 seconden, maar slechts een kleine 10% daarvan stopt daadwerkelijk of vertraagd om de boodschap in z'n geheel te bekijken!

Waarom maar 10%? De meeste mensen hebben lopend naar hun volgende afspraak of taak geen geduld en/of de bereidheid om te stoppen. De verkeersborden langs de snelweg bevatten dan ook vaak maar een woord, een grafische afbeelding of icoon, voor meer informatie is simpelweg geen tijd.

Dus voor kijkers/publiek die zich bewegen is het van levensbelang dat de content slechts een paar korte woorden en enkele grafische tekens bevat. Meer niet. Het moet zo simpel zijn als dat ene woord dat Lennon zag: 'YES'.

Voor personeel dat even tijdelijk stil staat, zijn de mogelijkheden breder!

Medewerkers die staan te wachten bij de lift, bij de koffie-automaat, het bedrijfsrestaurant of bij de waterkoeler zijn tijdelijk statisch. Deze strategische plekken zijn uiterst geschikt voor interne communicatie schermen. Hier kan wat uitgebreidere content over HR-zaken, veiligheidsvoorschriften, jubilea, speciale bijeenkomsten, etc. worden vertoond. En een interessante bijkomstigheid is dat wellicht de boodschap direct onderling wordt besproken door de groep aanwezige medewerkers op de 'statische' lokatie. 

En verder: pas op met statistische informatie! Overspoel medewerkers niet met allerlei grafieken en tabellen met data. Een duidelijke grafische voorstelling en een paar kerngetallen is voldoende, u wilt uw medewerker juist niet irriteren maar interesseren!

Dus de conclusie voor interne communicatie via narrowcasting schermen is: gebruik bij bewegend publiek slechts hele korte en heldere maar bijna saaie content, bij meer statische lokaties kan de content een uitgebreidere boodschap hebben en maar deze dynamischer in opbouw zijn op de kijker te boeien.

Goede voorbeelden van een effectieve inzet van narrowcasting ter versterking van hun interne communicatie is te zien/lezen bij Technische Unie, KLM, Van den Heuvel Logistiek, Driscoll's, Omgevingsdienst Rivierenland en AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond.

 

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444