Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

5 tips voor het schrijven van narrowcasting-vriendelijke berichten!

Bij moderne narrowcasting is vooral het visuele aspect doorslaggevend. Kijkers gunnen een scherm vaak maar een paar seconden de tijd om hen te boeien. Die korte tijd moet je dus maximaal benutten om de aandacht te trekken! Er liggen immers veel kapers op de kust die zorgen voor afleiding, denk bijvoorbeeld aan de smartphone.

Het is dus van wezenlijk belang om goed na te denken over de manier waarop je communiceert. Om je op weg te helpen hebben we een aantal schrijftips voor een narrowcasting-vriendelijk bericht op een rijtje gezet.

1. Tekstopmaak
Wist je dat het gros van de mensen een tekst eerst globaal doorneemt voordat ze de tekst helemaal lezen? Door slim gebruik te maken van opmaakmogelijkheden, zoals •bulletpoints, onderstreepte, vetgedrukte  en  cursief geschreven woorden, maak je het onderwerp van een tekst duidelijk en tevens “scanbaar”.De kans dat jouw boodschap vervolgens in zijn geheel gelezen wordt, is zo een stuk groter!

2. Liever te weinig dan te veel
Een narrowcasting-bericht trekt maar kort de aandacht, denk aan een seconde of vijftien tot hoogstens één minuut. In dit korte moment moet de kijker de tijd krijgen om de boodschap te zien en vervolgens over te gaan tot het verwerken van de informatie. Het is daarom van belang om heel erg snel tot de kern te komen. Wat wil je eigenijk bereiken? En welke informatie is dan relevant? Kijk kritisch naar je tekst en probeer alle niet-essentiële informatie weg te laten.

3. Schrijfstijl
Wanneer het gaat om visuele uitingen binnen de organisatie dan is dit vaak vastgelegd, bijvoorbeeld binnen een huistijlgids die exact beschrijft op welke manier een organisatie naar buiten wil treden. Binnen het TINS narrowcasting-systeem wordt deze huisstijl doorvertaald door middel van informatie-templates, logo-animaties en kleurgebruik in de uitzending.

Maar hoe zit het met de schrijfstijl binnen jouw organisatie? Wanneer er al afspraken zijn gemaakt dan is het eenvoudig om de richtlijnen te volgen. Wanneer dit niet het geval is dan is het verstandig om hier eens goed over na te denken. De toon maakt immers de muziek. Schrijfstijl geeft, net zoals de visuele huisstijl, een indruk van de identiteit van de organisatie. Is deze bijvoorbeeld humorstisch of zakelijk?

4. Maak van de titel een aandachtstrekker
Journalisten die werken voor dagbladen zijn er een meester in; het verzinnen van krantenkoppen die schreeuwen om aandacht. En dat is natuurlijk niet voor niets. Een titel moet de lezer verleiden om het artikel te lezen. Deze “truc” werkt ook erg goed voor de berichten die jij maakt in het online CMS. Een aantrekkelijke titel voor jou narrowcasting-bericht, is het halve werk!

5. Trek het uit elkaar en maak het hapklaar
Heb je een boodschap die te veel informatie bevat voor in één bericht? Kijk dan eens of je het onderwerp uit elkaar kan halen. Verdeel de informatie over meerdere berichten en maak er subonderwerpen van. Zo zorg je voor hapklare informatie die sneller en beter wordt opgenomen door de kijker.

Wil je nog meer weten over schrijfstijl? Of andere onderwerpen voor het succesvol inrichten en gebruiken van narrowcasting? Bekijk dan onze referenties met diverse voorbeeldcases of neem vrijblijvend contact op.


Deel deze pagina
Tags: 
Laatst gewijzigd: 
13 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring