U bent hier

Klant in Beeld #7: Mastermate

Auteur: 
Mirte Kurpershoek
Deel deze pagina

Mastermate is een technische groothandel pur sang voor bouw- en bouwgerelateerde bedrijven. Mastermate bestaat uit een doeltreffende combinatie van regionale familiebedrijven en een
daadkrachtige landelijke organisatie. Het is de enige in zijn genre met vestigingen praktisch overal in Nederland.

Op al deze vestigingen maakt Mastermate gebruik van het narrowcastingsysteem van Merit Media. We spraken met Lodewieke van Stevendaal, marketingcoördinator van Mastermate. Na bijna 7
jaar narrowcasting van Merit Media vroegen wij ons af hoe ze de toekomst ziet.

Het medialandschap is de afgelopen jaren veel veranderd. Jullie maken nu al bijna 7 jaar gebruik van ons narrowcasting systeem, wat toentertijd al heel vooruitstreven was. Is er in jullie ogen veel veranderd op het gebied van (beeldscherm)communicatie?
Meer dan 7 jaar geleden maakten wij in onze groothandels al gebruik van DVD's om filmpjes op beeldschermen te vertonen. We zochten echter al vrij snel naar een vorm van automatisering om via beeldschermen te communiceren. Daarom zijn wij met ons narrowcastingproject begonnen. Toentertijd ging het meer om het überhaupt weer geven van een boodschap via een beeldscherm, tegenwoordig is het juist belangrijker hoe zo'n boodschap zich dan converteert. Inmiddels is de narrowcasting onlosmakelijk een onderdeel van onze volledige communicatie. Er kan ook steeds meer qua content.

Hoe zijn jullie bij ons terecht gekomen? Hadden we stevige concurrentie?
We hebben met veel verschillende partijen gesproken. Qua techniek was bij de meeste partijen de basis hetzelfde, maar wat er bij Merit Media echt uitsprong was dat niet de techniek, maar juist de communicatie voorop stond. Jullie eigenaren, Marc en Hans gaven echt de doorslag, Marc gaf ons commercieel gezien een goed gevoel en Hans klikte goed met onze technische mensen zoals de IT'ers. Dit gaf veel vertrouwen. Toentertijd ervoeren wij al echt een gevoel van service bij Merit Media en dat ervaren we nog steeds.

Hoe zorgen jullie ervoor dat het personeel betrokken is of raakt bij jullie digitale communciatie? Is er bijvoorbeeld ook een vast aanspreekpunt die de narrowcasting beheert en controleert?
Wij gebruiken de narrowcasting echt voor het communiceren met klanten, niet met het personeel. Het is echter wel zo dat het personeel van de verkoopkantoren op voorhand weet wat er op de narrowcasting vertoond gaat worden, ze hebben de aanbiedingen eerder al gezien. We communiceren vanuit ons centrale kantoor de landelijke boodschappen naar al onze vestigingen. Deze worden wel aangevuld met regio-acties die dus per regio kunnen verschillen. Zo wordt de narrowcasting zeker gebruikt om lokale vakavonden of bepaalde meetings op een vestiging te communiceren naar de klant.

Wat was de reden voor aanschaf van een narrowcastingsysteem?
De voornaamste reden was in eerste instantie dat we van het gebruik van DVD'S afwilden. Maar überhaupt was 7 jaar geleden het gebruik van beeldschermcommunicatie nog vrij nieuw, vooral in winkels. Wij wilden erg graag onze wachtende klanten informeren en zagen om dit te kunnen doen dus al vroeg de voordelen van narrowcasting.

Hoe belangrijk is onze service volgens jullie?
Onmisbaar. Een beeldscherm in een winkel moet gewoon nooit op zwart staan. Jullie nemen vaak
al direct contact op met een van onze vestigingen wanneer er iets mis lijkt te zijn, eerder dan dat wij dit op ons centrale kantoor in de gaten hebben. Doordat jullie direct contact opnemen met onze vestigingen, nemen jullie ons werk uit handen.

Wij bellen en mailen jullie regelmatig met nieuwe content en updates over het systeem. Hoe ervaren jullie onze 24/7 service? 
Ik bekijk altijd alle mailtjes met nieuwe content die we van jullie ontvangen, maar wel selectief. Dit omdat onze communicatie wel echt business to business is. Veel van jullie andere klanten communiceren juist naar particulieren. Niet alle content die jullie beschikbaar stellen is dus geschikt voor Mastermate, maar er zitten toch vaak ook hele leuke dingen tussen. Zo gebruiken we altijd de WK/EK nieuwsfeeds en die van de Olympische Spelen.

Jullie maken op de schermen geen gebruik van advertenties van bijvoorbeeld bedrijven uit de regio. Is dit een bewuste keuze?
Dit is voor ons wat lastig omdat onze klanten, de bezoekers van onze vestigingen dus, eigenlijk uit zeer specifieke, verschillende doelgroepen bestaan. Zo komen er bij ons zzp'ers maar ook grote woningcoöperaties.  Zo'n advertentie moet dan dus wel iedereen kunnen aanspreken. We hebben wel eens nagedacht over gemene delers hierin. Is bijvoorbeeld een advertentie voor bedrijfswagens dan interessant of een bepaalde verzekering? Maar je moet dan a. zelf als het ware gaan lobbyen bij lokale bedrijven in de buurt die dan wellicht interessant zijn voor onze klanten om te vragen of ze willen adverteren en b. moet je dan nog zelf achter deze bepaalde advertentie staan en moet hij c. verschillende soorten klanten aanspreken. Mastermate is echt een familiebedrijf, wij gaan echt voor onze klanten, een advertentie moet dan wel echt zinvol zijn voor onze klanten, andermans advertenties kunnen dan te ver af staan van onze core business.

Volgens ons heeft narrowcasting 5 belangrijke functies; Informeren, Stimuleren, Motiveren, Masseren en Adverteren. Welke is/zijn bij jullie van toepassing en waarom?
Narrowcasting bij MastermateAlle vijf functies hebben zeker betrekking op wat wij doen. Onze actie-artikelen, tips, nieuws, video's worden in onze eigen speellijsten getoond. Het doel is onze klanten informeren en om uiteindelijk tot een transactie te komen of om een afspraak met ons te maken.

Wat vinden jullie van interactieve narrowcasting? Heeft dit de toekomst en waarom wel/niet?
Interactieve narrowcasting biedt veel voor onze klanten en onze medewerkers. Straks kun je samen aan een interactief scherm een gesprek voeren, waarbij interactieve narrowcasting een centrale rol zal spelen.

Hoe zou u Mastermate in één zin omschrijven?
Wat ons bijzonder maakt zijn onze mensen. Het zijn stuk voor stuk vakmannen en vrouwen. Ze weten wat er leeft bij onze klanten en kennen elke klant persoonlijk. Daarnaast hebben wij super specialisten die, o.a. op het gebied van luchtdicht bouwen, brandwerende afdichten, ankerwerk, elektromechanische oplossingen alle kennis (ook van de regelgeving) in huis hebben voor een sterk advies waar op gebouwd kan worden.
Ook luisteren wij goed naar onze klanten en op basis van hun vragen en ontwikkelingen in de markt, creëren wij oplossingen die perfect bij onze klanten passen. Voorbeeld van deze oplossingen zijn onze DeurenService en Building Control. Op onze website is veel informatie vinden.
  
Hoe zou u Merit Media in één zin omschrijven?
Merit Media is een superenthousiast bedrijf, een echter aanrader om zaken mee te doen. Het is een partij waar je goed afspraken mee kunt maken en waar proactief wordt gewerkt. Het TINS-systeem is een stabiel systeem, narrowcasting bij Mastermate is dus altijd present!

Benieuwd hoe een Mastermate winkel eruit ziet? Kijk eens op hun website naar de dichtsbijzijnde winkel! Of zie hier hoe ze narrowcasting in de praktijk inzetten.

 

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444