Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Klant in beeld #23: Jeugdbescherming Brabant

Dat narrowcasting een uitstekende boodschapper en wachtverzachter voor in de wachtruimte is inmiddels algemeen bekend. Zo maakt de Jeugdbescherming Brabant al jaren gebruik van het TINS narrowcastingsysteem in diverse wachtruimtes om bezoekers te informeren en te entertainen. Collega Dennis reisde af naar Den Bosch om in gesprek te gaan met Marieke van Dam (communicatie adviseur) over de samenwerking tot nu toe.

Jullie maken nu al ruim 4 jaar gebruik van het TINS narrowcasting systeem. Hoe bevalt dit? En welke toegevoegde heeft dit voor Jeugdbescherming Brabant?
Het bevalt heel goed! Het systeem heeft met name toegevoegde waarde voor bezoekers die wachten in de wachtruimte.

Wat was destijds de reden voor de aanschaf van dit communicatiemedium?
De reden om te starten met narrowcasting was om enerzijds om kinderen en gezinnen te informeren over de laatste ontwikkelingen binnen onze organisatie.
Een mooi voorbeeld is dat we een ervaringsdeskundige in dienst hebben die zelf 18 jaar in de jeugdzorg heeft gezeten. Deze persoon staat ter beschikking voor onze cliënten als vraagbaak of als sparringspartner. Ook hebben we een cliëntenraad waar we aandacht voor vragen via de schermen. We hopen op deze manier meer interactie te krijgen. Daarnaast zetten we narrowcasting ook in als “wachtverzachter”, wachten is meestal niet leuk. We doen dit door in te spelen op de actualiteit via de geautomatiseerde nieuwsfeeds en entertainment content die beschikbaar is in het CMS.

Hoe is de keuze voor Merit Media tot stand gekomen? Welke criteria waren van belang bij de selectie?
We hebben destijds 3 partijen uitgenodigd, waarbij we onze plannen kenbaar hebben gemaakt. Uiteindelijk hebben we voor jullie gekozen vanwege het stukje ontzorgen. De andere aanbieders waren voordeliger maar leveren niet de aanvullende service waar we juist naar op zoek waren. Het is voor ons enorm waardevol dat alle systemen gemonitord worden op technisch vlak en dat we kosteloos een beroep op jullie kunnen doen als we hulp nodig hebben bij het maken of plaatsen van berichten.

Welke rol heeft narrowcasting binnen jullie communicatiemix?
Narrowcasting versterkt de communicatie met onze doelgroep, kinderen en gezinnen. We merken met name dat de kracht van herhaling erg goed werkt. Je wilt bepaalde informatie onder de aandacht brengen.
Wanneer onderwerpen inhoudelijk zijn en veel tekst en uitleg behoeven dan stellen we deze beschikbaar via een folder of flyer. Maar de kortere en wat luchtigere onderwerpen lenen zich juist om te communiceren via een beeldscherm in de wachtruimte.
Vaak is een bezoek aan onze organisatie best spannend en dat is natuurlijk begrijpelijk. Tijdens een wachtmoment wil je dan ook een goede mix tussen eigen informatie en wat luchtigere content zoals braintrainers of bijvoorbeeld een leuke groet met betrekking tot feestdagen die eraan zitten te komen. Ook kan narrowcasting prima fungeren om praktische zaken te communiceren, zoals vertrektijden van het openbaar vervoer.

Jij bent het vaste aanspreekpunt m.b.t. digitale communicatie/ narrowcasting binnen Jeugdbescherming Brabant. Hoe bevalt deze rol?
Het bevalt heel erg goed! Samen met een collega ben ik organisatie breed verantwoordelijk voor de communicatie waar rond de 400 collega’s werkzaam zijn. Ik ben met name verantwoordelijk voor de externe communicatie, en ondanks dat de schermen binnen in ons pand hangen, richt de communicatie zich wel op een externe doelgroep: onze cliënten, de kinderen en gezinnen. Zodoende dat het goed past binnen mijn functie.
Gezien het brede takenpakket dat ik heb is het erg belangrijk dat een systeem snel, efficiënt en gebruiksvriendelijk werkt. Daarnaast is het erg fijn dat, wanneer ik even geen tijd heb, dat ik kan terugvallen op de hulp van de TINS management desk die dan even een bericht plaatsen. Deze vorm van ontzorging is voor mij enorm belangrijk.

Jullie zetten narrowcasting in op 4 locaties. Neemt het beheer van al deze schermen veel tijd in beslag?
Nee, eigenlijk niet. Door de speellijsten slim in te richten en te werken met de planningsfunctie kan je doelgericht en efficiënt werken. Content verschijnt en verdwijnt op deze manier automatisch uit de uitzending.
Het opmaken van berichten via de Roll-Your-Own templates in huisstijl werkt ook erg prettig. Doordat de huisstijl al is vastgesteld maak je snel een professioneel bericht.
Omdat ik veelal werkzaam ben ik Den Bosch heb ik niet altijd zicht op de schermen op de andere locaties. Doordat het systeem door jullie wordt gemonitord weet ik zeker dat alles goed werkt. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn dan melden jullie dit pro-actief bij onze ICT-afdeling waarna er snel actie wordt ondernomen. Het is erg mooi om te zien dat jullie als leverancier en mijn collega’s van de afdeling ICT zo fijn en actief samenwerken.

Zijn collega’s op de verschillende locaties betrokken bij wat er op de schermen te zien is?
Jazeker, ik krijg regelmatig feedback over de berichten. Sommige collega’s dragen zelfs ideeën aan voor, voor nieuwe onderwerpen die we onder de aandacht kunnen brengen via de beeldschermen. Soms moet ik wel selectief zijn; de informatie moet niet te uitgebreid zijn en wel relevant zijn voor onze doelgroep. Al met al vind ik het fijn om te ervaren dat collega’s pro-actief meedenken.

Bij Jeugdbescherming Brabant komen er veel verschillende soorten organisaties, partners en bezoekers over de vloer. Hoe zijn hun reacties op narrowcasting?
We merken dat de beeldschermen goed bekeken worden en krijgen hier zelfs complimenten over. Vaak horen we positieve berichten over de geautomatiseerde nieuwsfeeds. Soms krijgen we zelfs vragen over hoe deze informatie continu actueel gehouden wordt.

Wij bellen en mailen jullie regelmatig met nieuwe content en updates over het systeem. Hoe ervaren jullie onze 24/7 service?
Dit is erg helpend! Doordat ik vaak druk ben met allerlei werkzaamheden zit ik vaak ik de waan van de dag. Hierdoor vergeet je soms dat bepaalde feestdagen of leuke evenementen om op in te haken aanstaande zijn. Het is dan enorm handig dat jullie me per e-mail even herinneren.

Volgens ons heeft narrowcasting 5 belangrijke functies: Informeren, Stimuleren, Motiveren, Masseren en Adverteren. Welke is/zijn bij jullie van toepassing en waarom?
Het is bij ons een mix van verschillende functies. We zetten het systeem in om te informeren, stimuleren, motiveren en masseren. Informeren spreekt denk ik voor zich. Stimuleren en motiveren doen we door kinderen en gezinnen actief te betrekken bij onze organisatie, denk bijvoorbeeld aan de cliëntenraad. Masseren doen we door het systeem in te zetten als wachtverzachter door middel van diverse braintrainers, leuke moodclips maar ook met praktische informatie zoals vertrektijden van het openbaar vervoer of file-informatie.

Hoe zou je Jeugdbescherming Brabant in één zin omschrijven?

Jeugdbescherming Brabant voert uitspraken van de kinderrechter uit (ondertoezichtstelling, voogdij en jeugdreclassering) om hiermee kinderen en jongeren zo veilig mogelijk te laten opgroeien en ontwikkelen.

Hoe zou je Merit Media omschrijven?
Stipt op één is voor mij het ontzorgende en faciliterende karakter dat jullie als bedrijf hebben. Daarnaast zijn jullie enorm prettig in de omgang, laagdrempelig en toegankelijk en hebben als specialist kennis van zaken. Kortom, ik ben enorm tevreden over onze samenwerking!

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
19 april 2024
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring