Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Klant in beeld #20: Afvalzorg

Afvalzorg is een belangrijke speler in de Nederlandse afvalverwerkingsmarkt. Met ruim 120 medewerkers verzorgen zij de opslag, recycling en het storten van diverse afvalstromen. Ook zijn zij gespecialiseerd in de nazorg van verontreinigde locaties en in het ontwikkelen van gesloten stortlocaties tot veilige, nieuwe (recreatieve) bestemmingen. Daarnaast is Afvalzorg gespecialiseerd in het ontwikkelen van innovatieve technieken om afval nuttig toe te passen.

Ter bevordering van de interne communicatie wordt het TINS narrowcastingsysteem organisatiebreed ingezet. Op zeven locaties in het land worden medewerkers dagelijks op de hoogte gehouden van het laatste nieuws met betrekking tot de organisatie.

Hoe bevalt de samenwerking en welke meerwaarde biedt het systeem voor hun bedrijf? We spraken met Mariska Schouten (adviseur Marketing & Communicatie) en Niels Olijerhoek (Adviseur ICT) om hier achter te komen.

Hoe zou je Afvalzorg omschrijven?
Binnen Afvalzorg hebben we veel verschillende afdelingen en specialismes. We hebben collega’s die dagelijks op de locatie te vinden zijn, maar ook bijvoorbeeld een laboratorium, een afdeling landschapsontwikkeling en een waterzuivering. Vanuit alle afdelingen vinden we het belangrijk om informatie met elkaar te delen, zodat onze collega’s in Limburg ook weten wat er bijvoorbeeld op het hoofdkantoor gebeurd.

Jullie maken inmiddels alweer een aantal jaar gebruik van ons narrowcastingsysteem. Hoe bevalt dit tot nu toe?
Dit bevalt nog steeds heel erg goed. De doelstellingen die we hadden gesteld toen we ons oriënteerde op een geschikt narrowcastingsysteem hebben we zeker behaald. Narrowcasting blijkt een goede aanvulling te zijn op onze andere communicatiemiddellen.

Wat was destijds de reden voor de aanschaf van een narrowcastingsysteem?
Oorspronkelijk zijn we op zoek gegaan naar een systeem dat ons kon helpen om op een hele eenvoudige en laagdrempelige manier onze medewerkers te informeren over zaken die voor hun van belang zijn. Veel medewerkers werken buiten op een van onze locaties en hebben zodoende niet altijd de mogelijkheid en tijd om het nieuws op het intranet te checken. Daarnaast was er de wens om medewerkers niet alleen te informeren over wat er speelt op hun eigen locatie maar ook om ze te informeren over wat er op andere locaties speelt. We hebben namelijk locaties door het hele land heen, van Brunssum en Maastricht in de provincie Limburg, tot Middenmeer in de kop van Noord-Holland.

Hoe is destijds de keuze voor Merit Media tot stand gekomen? Welke criteria waren van belang bij de selectie?
We hebben destijds een aantal partijen uitgenodigd voor een demonstratie. Wat ons met name aansprak was de totaaloplossing die jullie bieden. Naast de beeldschermen en de spelers bieden jullie een eenvoudig portaal waar je berichten in kunt opmaken. Met name het opmaken van berichten op een professionele manier moest eenvoudig zijn en niet te veel tijd kosten voor de marketing en communicatie afdeling. Mede door het gebruik van informatie-templates in onze huisstijl gaat ons dit gemakkelijk af.

Jullie zetten het narrowcastingsysteem in op diverse locaties in het land. Hoe hebben jullie het beheer van het systeem georganiseerd.
Het systeem wordt centraal vanaf het hoofdkantoor in Assendelft aangestuurd. Op de marketing en communicatieafdeling worden de berichten geplaatst. Medewerkers die op andere locaties werken kunnen informatie aanleveren aan de afdeling marketing en communicatie, die vervolgens een bericht plaatsen.

Welke rol heeft narrowcasting binnen jullie communicatiemix? Waar zit voor jullie de toegevoegde waarde?
Naast narrowcasting informeren we onze medewerkers via ons intranet, wat ook via een app op de mobiele telefoon te benaderen is. Daarnaast organiseren we met enige regelmaat personeelsavonden en lunchbijeenkomsten. Narrowcasting speelt in het totale plaatje een aanvullende rol.

Hoe zorgen jullie ervoor dat het personeel betrokken is en blijft bij de interne communicatie binnen Afvalzorg?
De meeste medewerkers werken al geruime tijd bij het bedrijf en zijn dus erg betrokken en trouw. Ze zijn zich er van bewust dat alle belangrijke informatie terug te vinden via verschillende kanalen waar we gebruik van maken. Leuk om te weten is dat we met enige regelmaat verzoekjes van medewerkers op locatie ontvangen om berichten en foto’s te plaatsen van medewerkers zelf.

Wij bellen en mailen jullie regelmatig over nieuwe content en updates die beschikbaar zijn in het systeem. Hoe ervaar je onze 24/7 service?
Deze service ervaren we als erg prettig. Omdat er bij Afvalzorg veel mannen werken maken we veel gebruik van sport gerelateerde content zoals Formule 1, Tour de France en voetbalnieuws. Ook maken we gebruik van de gepersonaliseerde berichten rondom de kerst, zomertijd etc.. 

Volgens ons heeft narrowcasting 5 belangrijke functies; Informeren, Stimuleren, Motiveren, Masseren en Adverteren. Welke functies zijn bij jullie van toepassing en waarom?
Voor ons zijn met name informeren, stimuleren en motiveren van toepassing. We informeren onze medewerkers met interne nieuwsberichten. We stimuleren en motiveren ze door aankondigingen te delen voor aankomende evenementen. 


Mariska, jij bent het vaste aanspreekpunt m.b.t. narrowcasting. Hoe bevalt deze rol? Neemt het narrowcastingbeheer je veel tijd in beslag?
Omdat jullie systeem eenvoudig in gebruik is neemt het niet veel tijd in beslag. Samen met een collega beheer ik het narrowcastingsysteem. Mijn collega heeft het dagelijkse beheer op zich genomen en ik vul dit aan wanneer ik zelf leuke onderwerpen vanuit projecten voorbij zie komen.
Daarnaast agenderen we bijna alle berichten, de stelregel is dat we berichten maximaal 2 weken mee laten lopen. Zo weten we zeker dat berichten niet onnodig lang op de schermen te zien zijn. Wekelijks log ik één of twee keer in om even de speellijst door te lopen als laatste check.

Niels, jij bent het vaste aanspreekpunt m.b.t. ICT gerelateerde zaken. Hoe bevalt dit? Neemt het operationeel houden van het systeem veel tijd in beslag?
Zoals ik eerder al aangaf ben ik zeer te spreken over jullie totaaloplossing. Dit zie je ook terug in de techniek en het feit dat jullie het systeem op de achtergrond monitoren. Wanneer een speler onverhoopt defect gaat dan pakken jullie dit pro-actief op. Daarnaast leveren jullie hardware geconfigureerd aan, ik hoef een defecte speler alleen maar om te wisselen er komt geen muis of toetsenbord aan te pas.

Hoe zou je de samenwerking met Merit Media willen omschrijven?
De samenwerking verloopt er prettig! We hebben een vast contactpersoon, bij vragen wordt er adequaat gereageerd. Daarnaast werkt het systeem altijd en doet het wat het moet doen.

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
13 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring