Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Gratis narrowcasting: bestaat dat eigenlijk wel?

Vandaag de dag is er van alles “gratis” te vinden op het internet. Zo ook “gratis narrowcasting”.
Maar hoe werkt dat eigenlijk? Kan narrowcasting wel helemaal gratis zijn? Voor niets gaat immers de zon op, toch? En hoe zit het met de betrouwbaarheid? Op al deze vragen proberen we in deze blog antwoord te geven.

Zeker wanneer je narrowcasting op een professionele manier gaat inzetten is het belangrijk om je eisen en wensen goed in kaart te brengen. Stel jezelf de vraag aan welke eisen het narrowcastingsysteem moet voldoen? Hoeveel tijd en energie wil en kan ik investeren in narrowcasting? Om antwoord te krijgen op deze vragen nemen we een aantal belangrijke aandachtspunten door.

Software
Om een narrowcastingsysteem te laten functioneren heb je uiteraard software nodig. Deze software stelt je o.a. in staat om de uitzending te regisseren, presentaties te maken en om de narrowcastingschermen automatisch aan en uit te laten gaan op gezette tijden.

Gratis software biedt vaak enkel basisfunctionaliteiten. Je moet rekening houden met een grotere tijdsinvestering, want functies zoals o.a. automatisch agenderen zitten er vaak niet bij. Wil je meer? Dan kom je toch al vaak uit bij een professionele variant waar je voor moet betalen.

Gebruiksgemak
Software dient een bepaald doel. Dit doel wil je uiteraard zo efficiënt en laagdrempelig mogelijk bereiken. In het geval van narrowcastingsoftware is het doel om zo eenvoudig mogelijk een professionele boodschap te vertonen op een beeldscherm.
De software die gebruikt wordt, moet hier wel op ingericht zijn. Bij gratis software ligt de focus vaak op functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid komt in veel gevallen op de tweede plaats. Wanneer de software functioneert, is het doel van de ontwikkelaar bereikt.

Bij betaalde, professionele software ligt de focus juist op gebruiksvriendelijkheid. Dit maakt het gebruik leuker en je bent bovendien veel minder tijd kwijt om jouw narrowcastinguitzending te voorzien van updates.

Hardware
Met alleen de software ben je er natuurlijk nog niet. Er is hardware nodig die jouw boodschap doorvertaald op het scherm. In veel gevallen moet je zelf op zoek gaan naar hardware die technisch gezien in staat is om een narrowcastinguitzending goed in beeld te brengen.

Wanneer je kiest voor een professioneel narrowcastingsysteem dan betaal je vaak niet enkel voor een licentie maar lease of koop je eenmalig de benodigde hardware. Deze hardware werkt naadloos samen met de software. Bovendien wordt alles kant-en-klaar aangeleverd, je hoeft dus niets zelf te programmeren, kwestie van aansluiten en de rest werkt vanzelf!

Support
Heb je vragen of loop je tegen problemen aan? Dan is de support bij gratis narrowcasting, als deze überhaupt al aanwezig is, vaak zeer beperkt. Je bent vaak op jezelf aangewezen om problemen op te sporen en deze te verhelpen. Vaak is dit erg tijdrovend, is hier eigenlijk wel tijd voor?

Bij betaalde software-licenties is er vrijwel altijd een vorm van support. Vaak worden er bij het sluiten van een overeenkomst afspraken gemaakt welke worden vastgelegd in een zogenaamde Service Level Agreement. Zo ben je altijd verzekerd van een bepaalde mate van support.

Updates en upgrades
Techniek staat nooit stil en er valt altijd wel iets te verbeteren! Het updaten en upgraden van software is dus van cruciaal belang. Betaalde software wordt over het algemeen sneller en langer voorzien van updates. Bij gratis narrowcasting ligt dit anders, dit is geheel afhankelijk van de tijd en aandacht die een ontwikkelaar in een project steekt. Omdat het systeem kosteloos wordt aangeboden is er geen directe inspanningsverplichting. In het vervelendste geval kan het zelfs zo zijn dat software-updates stop worden gezet of dat het systeem compleet offline gaat. En helaas heb je dan geen been om op te staan.

Wanneer je kiest voor een professionele oplossing dan ben je vaak verzekerd van alle updates en upgrades. Vaak wordt het bij het aangaan van een overeenkomst een SLA (service level agreement) aangegaan waar afspraken in worden gemaakt, de leverancier heeft zodoende een inspanningsverplichting om te zorgen dat de software en hardware werkt en goed functioneert voor de eindgebruiker.

Security en privacy
Een zeer belangrijk onderwerp, waar vaak te weinig aandacht aan wordt besteed, is security en privacy. Dit is bij gratis software vaak niet goed geregeld. Denk bijvoorbeeld aan de AVG-wetgeving, waar blijft de data die je op de schermen plaatst? Zijn de servers die gebruikt worden voor de opslag van data gecertificeerd? Het laatste wat je wilt is dat de productiecijfers van jouw bedrijf op straat komen te liggen.

Bij professionele oplossingen is dit vrijwel altijd goed geregeld, de software is vaak gecertificeerd evenals de hardware en de servers waar jouw data op terecht komt. Zo weet je zeker dat je veilig kunt werken en dat er zorgvuldig met jouw data wordt omgegaan.

Content
Content is king! Uiteindelijk valt of staat het succes van narrowcasting met wat er te zien is in jouw uitzending. Je wil graag dat jouw doelgroep narrowcasting ziet als een volwaardig communicatiemedium. Dit doe je uiteraard door te zorgen dat er voldoende aanbod aan nieuwsberichten te lezen zijn vanuit de organisatie. Daarnaast is het gebruik van algemene content zoals nieuws, weer en verkeersinformatie belangrijk voor de afwisseling.

Zoals al eerder aangegeven zijn de gratis narrowcasting-varianten voornamelijk functioneel ingesteld. Templates, als ze er al zijn, hebben vaak een generieke uitstraling en weinig (flexibele) mogelijkheden. Dat is ook logisch, dezelfde template moet een zo groot mogelijk publiek dienen. Maar jouw boodschap is niet generiek en moet enkel jouw publiek aanspreken, toch? Wanneer je voor een professioneel narrowcastingsysteem kiest dan kan je er vanuit gaan dat er uiteraard standaard content items beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld nieuwsfeeds, moodclips, koppelingen met social media, of content die betrekking heeft op een specifiek event of moment in het jaar. Vaak zijn deze items goed aan te passen naar eigen huisstijl, zodat je jouw inhoud ook communiceert in jouw vorm(-geving).

Gratis of toch niet?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, diensten en/of producten voor professionele gebruik zijn nooit gratis. Sterker nog, diensten en/of producten die als gratis worden bestempeld betaal je vaak alsnog! Het verdienmodel is alleen anders ingestoken, denk bijvoorbeeld aan sluik reclame die te zien is in de user interface. Of het doorverkopen van data van de eindgebruiker aan externe partijen.

Vergelijk het met een vlucht met een budgetmaatschappij. Vaak zijn deze in basis extreem goedkoop. Maar wil je bagage meenemen, een stoel reserveren en van een kop koffie genieten aan boord, dan betaal je al snel dezelfde prijs als of wellicht meer dan bij een premium aanbieder. Het is dus belangrijk om je te realiseren dat gratis (bijna) nooit gratis is. Vaak is de eerste opzet gratis, wil je meer? Dan moet je alsnog betalen.

Conclusie
Wanneer je narrowcasting wil implementeren binnen een professionele (werk)omgeving kies dan voor een systeem dat past bij jouw behoeftes. Dit zal in veel gevallen niet de goedkoopste of gratis-versie zijn. Realiseer je dat de investering in een professioneel systeem zichzelf eigenlijk altijd terugbetaalt, wel de lusten en niet de lasten!

Ben jij na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op!

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
15 januari 2024
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring