Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

7 tips voor een goede narrowcasting introductie!

Auteur: 
Dennis Coremans

Wanneer je de knoop hebt doorgehakt om te starten met narrowcasting dan wil je maar één ding en dat is dat jouw doelgroep, de kijker, net zo enthousiast wordt als jijzelf. Een goede introductie is immers het halve werk! Bereid jouw doelgroep voor op het leukste communicatiemedium van de eenentwintigste eeuw!

Om je op weg te helpen hebben we 7 tips op een rijtje gezet.

1.Begin op tijd!
Communiceer, nog voor er überhaupt een beeldscherm is geïnstalleerd, dat er gestart gaat worden met narrowcasting. Zoals bij elke verandering binnen jouw organisatie is het belangrijk om collega’s te informeren, niemand wil immers verrast worden.

2.Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bereid een aankondiging goed voor en wees creatief.  Een leuke aankondiging in bijvoorbeeld de vorm van een teaser, prikkelt de nieuwsgierigheid! Een creatieve inslag heeft altijd effect! Wedden dat jouw creatieve aankondiging het gesprek van de dag wordt bij de koffieautomaat?
Een slechte aankondiging daarentegen kan juist averechts werken. Wees je dus bewust van de impact die een slechte of juist goede aankondiging heeft.

3.Geef het beestje een naam.
De term narrowcasting roept bij de kijker vaak meer vraagtekens op dan duidelijkheid. Geef jouw nieuwe TV-Kanaal een treffende merknaam! Vaak kan dit al heel erg simpel door de bedrijfsnaam van jouw organisatie te gebruiken bijvoorbeeld, Merit Media TV. Of misschien heeft jullie nieuwsbrief of personeelsvereniging al een pakkende naam waar je een variant op kunt verzinnen voor jouw narrowcasting-systeem.

4.Benoem de voordelen.
Jij bent inmiddels op de hoogte van alle mogelijkheden en voordelen die het communiceren via narrowcasting heeft. Jouw collega’s, die je op dagbasis gaat informeren, waarschijnlijk nog niet. Door tekst en uitleg te geven over waarom er gekozen is voor narrowcasting en wat de voordelen zijn zorgt voor draagvlak binnen de organisatie.

5.Betrek de kijker.
Zelf heb je waarschijnlijk al duidelijk voor ogen wat je wil communiceren en hoe je dit vorm gaat geven. Maar wat wil de kijker eigenlijk zien? Wat leeft er binnen jouw doelgroep? Waar loopt jouw doelgroep voor warm? Vraag om input, betrek de kijker bij wat er te zien is in de uitzending. Betrokkenheid creëert geboeide kijkers en dat is waar het uiteindelijk om gaat.

6.Stel narrowcasting centraal.
Om er voor te zorgen dat narrowcasting een plaats verovert als volwaardig communicatie-medium binnen de organisatie is het slim om bepaalde informatie specifiek en exclusief te delen via narrowcasting. Denk bijvoorbeeld aan berichten vanuit de personeelsvereniging, jubilea, verjaardagen en andere leuke weetjes. Verwijs jouw doelgroep voor deze berichten door via andere communicatie-kanalen zoals intranet of de nieuwsbrief.

7.Content-plan.
Om er voor te zorgen dat de kijker geboeid blijft, is het belangrijk om goed na te denken over de invulling van jouw uitzending. Om te zorgen voor de juiste variatie en afwisseling kan het opstellen van een content-plan uitkomst bieden. Probeer, net zoals op tv, een programmering te bedenken die aansluit op wat er speelt binnen de organisatie. Mocht je inspiratie nodig hebben wat betreft de mogelijkheden, in één van de vorige blogs hebben we hier al eens aandacht aan besteed.

Deel deze pagina
Instagram update
Contact

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444