Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Tonen van KPI's via narrowcasting | 5 Do's en Don'ts!

Liggen we op koers om de doelstellingen te halen? Een vraag die regelmatig terugkeert op de werkvloer. En dat is natuurlijk niet zo gek, een goede prestatie leveren is tenslotte waar jij en jouw collega’s naar streven!

Maar hoe geef je nou op een concrete manier antwoord op deze vraag? Een handige en veel gebruikte manier om antwoord te geven op deze vraag is door gebruik te maken van KPI’s, ofwel: kritieke prestatie indicatoren (key performance indicators). Op deze manier kan je heel eenvoudig bijhouden of je op koers ligt ten opzichte van de doelstelling die je als bedrijf, afdeling of groep hebt bepaald.

Wanneer je gebruik maakt van narrowcasting als intern communicatiemiddel dan is het delen van KPI’s van toegevoegde waarde. Althans, het kan een toegevoegde waarde zijn wanneer je ze op een narrowcastingvriendelijke manier presenteert. Maar hoe doe je dat en waar moet je op letten? Om je op weg te helpen hebben we de vijf do's en don’ts voor het tonen van KPI's via narrowcasting op een rijtje gezet.

Do's
1. Bepaal meetbare doelen: Is dat even handig!
Bepaal duidelijk welke informatie je wil communiceren, gebruik
specifieke data die inzicht geeft in de te behalen doelstelling.

2. Maak het visueel: Eye-candy alert!
Maak KPI’s visueel sterk! Eenvoudige grafieken of tabellen zijn erg handig om de data overzichtelijk en aantrekkelijk te maken en zo de boodschap visueel te ondersteunen.

3. Duidelijke templates: Heldere taal verstaan we allemaal!
Op welke vraag wil je antwoord geven? Wil je tot op de komma nauwkeurig vertellen hoe er de afgelopen week is gepresteerd?  Of geeft een animatie met een duim omhoog/duim omlaag het antwoord ook al aan de kijker?

4. Passende informatie voor jouw doelgroep: Maatwerk, daar houden we van!
Welke KPI's zijn echt interessant voor de doelgroep? En hoe kun je deze zo relevant mogelijk maken voor hen? Het is belangrijk om een duidelijk antwoord te hebben op deze vraag anders is de kans groot dat de kijker afhaakt.

5. Bereik meer met minder: Overdaad schaadt!
Te veel informatie delen kan zorgen voor ruis. Kijk kritisch naar de informatie die je deelt, een kijker moet in een split-second begrijpen waar jouw boodschap over gaat.
In veel gevallen is het mogelijk om informatie weg te laten zonder
dat dit afbreuk doet aan de boodschap die jij wilt overbrengen.

 

Don'ts
1. Overdadig gebruik: Bezint eer gij begint!
Wees selectief met het delen van KPI’s. Beperk je enkel en alleen tot informatie die echt relevant is.

2. Wees duidelijk: Geen blabla, wel context please!
KPI's zijn onmogelijk te begrijpen als de betekenis en de context er omheen niet wordt uitgelegd. 

3. De boodschap overdrijven: Lekker nuchter blijven!
Doelstellingen moeten realiseerbaar zijn, doelstellingen toetsen kan eenvoudig door de SMART methode toe te passen. Wanneer je KPI’s presenteert waarbij de doelstelling extreem hoog of laag ligt heeft een averechts effect op hetgeen je wilt bereiken. Kortom doelstellingen moeten zinnig zijn en niet onzinnig.

4. Te ingewikkeld maken: Houd het simpel!
Vermijd ingewikkelde tabellen en grafieken, de kijker moet in een split second begrijpen waar hij of zij naar kijkt.

5. Maak er geen kunstwerk van: Schoenmaker blijf bij je leest!
Je herkent het vast wel kleurrijke staafdiagrammen of diverse gekleurde lijnen in een grafiek. Zijn alle kleuren van de regenboog echt nodig om het verhaal duidelijk te maken aan de kijker? Wees selectief, het is immers geen kunstwerk van Picasso.

Wil jij meer informatie over hoe je het beste KPI's via narrowcasting kan tonen? Geen probleem, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!

Deel deze pagina
Tags: 
Laatst gewijzigd: 
13 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring