U bent hier

Staat uw communicatie in de juiste versnelling?

Auteur: 
Leslie Stubbs
Deel deze pagina

De Nederlandse autoverkopen zitten weer in de lift. Het jaar 2015 was een goed jaar voor de automotive. In de eerste negen maanden zijn er 6,1% meer personenauto’s op kenteken gezet dan in dezelfde periode een jaar daarvoor. Tel daar de recordverkopen in de maanden oktober, november en december bij op en je kan spreken over een topjaar.

December 2015 was de laatste maand waarin leaserijders nog konden profiteren van zeer gunstige bijtellingsregels. Er werden daardoor dus een hoop nieuwe auto’s geregistreerd. Leasemaatschappijen hebben op de valreep nog massaal auto’s op hun naam gezet, zodat hun rijders de komende vijf jaar nog kunnen profiteren van de lage bijtelling die tot en met 2015 gold. De verwachting is dat in 2016 deze goede resultaten voortgezet worden door groeiend vertrouwen en een beter besteedbaar inkomen van de consument.

De bekende automerken doen er anno 2016 dus alles aan om ervoor te zorgen dat de consument die mooie stationwagen, hatchback of cabriolet nu juist bij hen koopt. Aan de andere kant gebruiken consumenten in het aankoopproces verschillende kanalen om zich te oriënteren, te zoeken en uiteindelijk te beslissen. Uiteraard is het internet een onmisbare plek geworden voor het vergaren van informatie, echter blijven dealers ook voor de nieuwe generatie autokopers een onmisbare schakel. Dit blijkt uit het onlangs uitgebrachte rapport “Cars Online” van Capgemini. Uit dit onderzoek, gehouden onder meer dan 7500 consumenten, kan geconcludeerd worden dat een persoonlijke ervaring en ontmoeting met een specialist nog altijd heel erg belangrijk is.

Transparantie, cross-channel marketing en social media zijn ontwikkelingen die het koopgedrag steeds meer beïnvloeden. Niet gek dus dat grote automerken steeds meer het digitale pad bewandelen. Zet deze ontwikkelingen af tegen eerdergenoemd feit dat consumenten nog altijd erg veel waarde hechten aan een persoonlijke ervaring en een fysiek bezoek aan een dealer, en je kan tot de conclusie komen dat narrowcasting een belangrijke rol kan vervullen in deze fysieke omgeving.

Prachtige auto’s, de mooiste designs, de nieuwste modellen en de laatste technologieën en technieken zijn ingrediënten die zich perfect lenen voor op schermen in een showroom of wachtruimte. Potentiële klanten herkennen zich en kunnen direct worden voorzien van nuttige en up-to-date informatie. Branche-gerelateerd nieuws, de laatste televisie commercial, exclusieve acties en aanbiedingen, de laatste Twitter berichten en natuurlijk algemeen nieuws- weer en verkeer. De narrowcasting-beheerder binnen een automotive organisatie kan deze aaneenschakeling van content helemaal zelf samenstellen en programmeren. De content is hierdoor altijd actueel en draagt bij aan een betere merkbeleving.

Benieuwd naar interessante praktijkvoorbeelden? Bekijk de cases van Mercedes-Benz, Smart en Automotions eens om te kijken hoe zij narrowcasting inzetten als effectief in-store communicatiemedium.

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444