U bent hier

LED training NEC Display Solutions!

Auteur: 
Leslie Stubbs
Deel deze pagina

Op woensdag 23 maart vond de LED training van NEC Display Solutions plaats bij onze businesspartner Van Domburg Partners.

NEC is al jaren één van onze vaste schermleveranciers, door hun uitgebreide en kwalitatief goede producten voor de narrowcasting markt.

Deze training stond volledig in het teken van de LED techniek van NEC. Daar waar men de LED techniek in opkomende mate vooral in de consumenten markt ziet of in out-of-home situaties op A-locaties (grote pilaren langs drukke snelwegen, stadions, vliegvelden, publieke locaties etc.), is de verwachting dat deze groei ook de professionele instore/ corporate markt zal bereiken. LCD is uiteraard nog steeds de huidige standaard en dat zal de komende tijd zo blijven, maar toch is het interessant om te zien hoe nieuwe technieken de (instore) narrowcasting markt kunnen verrijken.

In welk opzicht verschillen LCD en LED dan van elkaar?

Goed om te weten is dat zowel LCD als LED beiden werken met vloeibare kristallen die d.m.v. elektrische pulsen in staat zijn om de draairichting van het licht te veranderen. Licht kan hierdoor doorgelaten of juist tegengehouden worden door zogenoemde “shaders”. Per pixel zijn er drie kristallen in de kleuren rood, groen en blauw (RGB). Met deze drie kleuren zijn alle kleuren te maken en door een enkele pixel geen licht te geven kan je dus ook zwart beeld creëren.

Het verschil tussen LCD en LED zit hem in de manier van licht geven. Bij LCD zitten de lichtkristallen verwerkt in CCFL lampen (Cold Cathode Fluorescent Lamp). Deze zijn redelijk groot van formaat, waardoor een LCD scherm altijd redelijk dik is. De lichtbron in een LED scherm of paneel bestaat uit losse LED diodes (rood, groen, blauw) zonder lamp. De helderheid is hierdoor een stuk groter (ook als je er schuin tegenaan kijkt) en doordat de techniek uit losse kleine LED’jes bestaat is het mogelijk om zeer dunne oplossingen te creëren. Daarnaast wordt er veel minder warmte geproduceerd, gebruiken ze minder energie en is de beeldkwaliteit beter. Als je gebruik maakt van LED panelen (i.p.v. kant-en-klare televisies) heb je ook nog de mogelijkheid om deze zelf samen te stellen (losse panelen) en zo je eigen scherm vorm te geven qua grootte en deze te verwerken in bouwconstructies zoals gevels. Een dergelijke oplossing wordt ook nog eens geboden zonder bezel, waardoor alles er nog strakker uit ziet. Een ander voordeel is dat de techniek langer mee gaat. Zo staat een regulier LCD scherm garant voor +/- 35.000 branduren en een LED paneel gaat al richting de 100.000 branduren.


Voorbeeld hoe LED ingezet kan worden d.m.v. verschillende LED panelen in een showroom van Mercedes-Benz in Berlijn.


Het middelste stuk bevat een hoge pixeldichtheid (met veel LED'jes), waardoor perfect de laatste productfilms op een haarscherpe en haast vloeibare manier getoond worden. De hele wand daaromheen bestaat ook uit verschillende LED'jes met een lagere dichtheid. Hier kan dan bijvoorbeeld een logo of andere grafische elementen getoond worden, zonder dat dit de hoofdcontent stoort.

Een nadeel is dat LED in de aanschaf (nog) erg duur is. Een grote kostenpost zijn de LED lampjes zelf. Wil je LED panelen gaan gebruiken in een indoor omgeving, dan moet de content goed te zien zijn bij een korte kijkafstand, waardoor je dus een dichte pixeldichtheid nodig hebt en dus automatisch veel LED'jes. De implementatie van een dergelijk systeem lijkt daarom vooralsnog alleen weg gelegd voor organisaties met grote marketingbudgetten die echt iets speciaals willen creëren in bijvoorbeeld een lobby of een andere corporate ruimte.

Wilt u hier meer over weten over LED? Neem gerust eens contact met ons op. In samenwerking met NEC kunnen wij u wellicht van dienst zijn.

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444