
Wanneer je overweegt om naar narrowcasting toe te voegen aan de communicatiemix binnen jouw organisatie dan reist al snel de vraag: wat kost dat eigenlijk? Je wilt natuurlijk een duidelijk beeld hebben van de investering die je doet versus wat het je gaat opleveren! Het eerlijke antwoord op deze vraag is: Dat dit geheel afhankelijk is van jouw wensen en de specifieke situatie.
Nu hoor ik je denken “dit antwoord had ik zelf ook wel kunnen bedenken”. Om toch een concreter beeld te krijgen over de verschillende mogelijkheden en de bijbehorende investeringen zoomen we in deze blogserie in op de specifieke onderdelen die nodig zijn om jouw narrowcasting project te laten slagen. In de voorgaande blog hebben we meer verteld over beeldschermen en narrowcastingspelers, in deze blog vertellen we alles wat je moet weten over: narrowcasting software.
Wat verstaan we eigenlijk onder narrowcasting software? Enerzijds is dit de software die de uitzending verzorgd op het beeldscherm en anderzijds het CMS (content management systeem) waar de eindgebruik het complete systeem mee bestuurt. In deze blog gaan we het specifiek hebben over het CMS.
Narrowcastingsytemen, welke je ook gebruikt, worden aangestuurd door externe software. Via slimme software regel je allerlei zaken op afstand denk bijvoorbeeld aan het regisseren van je speellijst(en), het opmaken van narrowcasting berichten, het uploaden van externe content, het instellen van de uitzendtijden of het inplannen van nieuwe content. Deze aansturingssoftware, ook wel content management systeem genoemd, wordt in bijna alle gevallen webbased aangeboden. Zo kan je of je nu op kantoor of thuis aan het werk bent het systeem eenvoudig via een webbrowser aansturen.
Maar waar moet je nu op letten bij de keuze voor een online CMS?
Met stip op één staat gebruiksvriendelijkheid. Dit klinkt misschien als een open deur, maar je wilt immers alleen maar met gebruiksvriendelijke software werken, toch?
Een gebruiksvriendelijk CMS is, zeker als het gaat om narrowcasting, essentieel. Narrowcasting is immers niet altijd een bedrijfskritisch onderdeel. De drempel om even snel een bericht te plaatsen, om bijvoorbeeld die nieuwe collega of klant te verwelkomen, moet dus zo laag mogelijk zijn. Een gebruiksvriendelijk CMS is altijd ontwikkeld met het oog op de eindgebruiker en stelt deze in staat om snel en efficiënt te werken.
Belangrijke eigenschappen van een gebruiksvriendelijk CMS.
Maar wat is nu eigenlijk gebruiksvriendelijk? Aan welke belangrijke eigenschappen moet een CMS voldoen? Om hier antwoord op te geven hebben we “5 must haves” voor je op een rijtje gezet.
1. Effectiviteit
Content Management Systeem, de naam zegt het eigenlijk zelf al. Het is een systeem om eenvoudig het content management en allerlei andere gerelateerde zaken te regelen. Bij het ontwikkelen van een goed CMS wordt de nadruk gelegd op het gebruik en minder op de look-and-feel. Een online CMS is dan ook vaak sober in opzet en geen grafisch hoogstandje, hier ligt de nadruk namelijk niet op. Realiseer je dus goed, wanneer je meerdere systemen evalueert, dat het mooiste systeem niet altijd het meest effectief is
2.Helder
De software moet voor de eindgebruiker helder zijn. Je moet niet eindeloos moeten zoeken, de meeste belangrijkste opties moeten direct beschikbaar zijn. Opties die minder vaak gebruikt worden moeten hier ondergeschikt aan zijn.
3.Intuïtief
Wanneer software voor een gebruiker eenvoudig te doorgronden is zonder dat hier een handleiding of cursus voor gevolgd dient te worden, dan spreken we over intuïve software. De term intuïtief verklapt het eigenlijk zelf al, je kunt de software op basis van je gevoel al gebruiken zonder extra uitleg.
4.Betrouwbaar
Voor een optimale gebruikerservaring is stabiliteit en betrouwbaarheid essentieel. Het systeem moet ten allen tijden werken, storingen en down time van een online CMS zijn een doodzonde!
5.Schaalbaar
Of je nu 1 narrowcastingscherm aanstuurt of een compleet netwerk van meer dan 100 schermen, in basis moet de gebruikerservaring hetzelfde zijn. Het systeem moet eenvoudig schaalbaar zijn en met het oog op de gebruiker efficiënt in te richten. Is het mogelijk om met centrale en decentrale contentstromen te werken? Is het mogelijk om diverse gebruikersaccounts toe te kennen aan segmenten van een groter netwerk? Is content automatisch in te plannen voor alle schermen in één keer? Bij software die is geschreven met het oog op schaalbaarheid is er met al dit soort zaken rekening gehouden.
Wat zijn de kosten?
De licentiekosten voor narrowcastingsoftware lopen behoorlijk uiteen. Dit varieert van twee tientjes tot meer dan honderd euro per maand. De prijs hangt volledig af van de mogelijkheden en functionaliteiten die de software biedt. Vaak is een duurdere softwarelicentie een compleet pakket en is de voordeligere variant een basis variant die modulair uitgebreid kan worden.
Bij een compleet pakket ben je verzekerd van alle functionaliteit die softwarematig verkrijgbaar zijn.
Wanneer een systeem modulair wordt aangeboden dan ben je in basis voordeliger uit. Dat kan interessant zijn maar vaak is de basis puur een uitgangspunt om de software, tegen bijbetaling, verder aan te kleden met extra modules die passen bij jouw behoeftes als eindgebruiker.
Maar hoe zie die extra modules er dan uit? Vaak zijn dit extra functionaliteiten zoals: extra accounts voor meerdere gebruikers die toegang krijgen, autorisatie mogelijkheden t.b.v. gebruikersrechten, extra templates in huisstijl om berichten te maken, datakoppelingen met externe bronnen of bijvoorbeeld geautomatiseerde RSS-Feeds die voorzien in het laatste nieuws.
Conclusie en advies!
Narrowcasting-software moet de eindgebruiker in staat stellen omzet systeem op een snelle, efficiënt en gebruikersvriendelijke manier te beheren.
Daarnaast is het belangrijk dat de software functionaliteiten biedt die passen bij de behoefte van de eindgebruiker. Denk hier goed over na wanneer je je oriënteert op het gebied van narrowcasting. Stel bijvoorbeeld, samen met jouw collega’s, een wensenlijst op met daarin de belangrijkste functionaliteiten waaraan het systeem moet voldoen.
Merit Media is al bijna 20 jaar actief als narrowcasting-specialist, met een eigen ontwikkeld systeem dat zowel software- als hardwarematig volledig in eigen beheer is ontwikkeld. We zijn continu bezig om het CMS door te ontwikkelen waarbij de eenvoudig in functionaliteit ten aanzien van de eindgebruiker altijd centraal staat. We zijn dan ook erg trots dat we hier om geroemd worden, de referenties die we ontvangen van onze opdrachtgevers onderstrepen dit. Wil je zelf ook ervaren hoe eenvoudig het CMS van het TINS narrowcastingsysteem is? Vraag dan via onderstaande knop een gratis narrowcastingproef aan of neem vrijblijvend contact met ons op.