Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Klant in Beeld #9: Stichting Maatschappelijke Opvang Breda e.o.

Stichting Maatschappelijke Opvang Breda e.o. (SMO Breda) is een combinatie van voorzieningen in Breda en omstreken voor mensen met langdurige of acute problemen. Hierdoor komen zij buiten de maatschappij te staan of kunnen zich daarbinnen niet handhaven, met als gevolg isolement en maatschappelijke uitsluiting. Deze zorg wordt verleend op 6 locaties die deze stichting rijk is. 

Het narrowcasting systeem wordt nu al een tijdje gebruikt door met name Eveline Horsmans, medewerker Communicatie & Digitale Middelen. De hoogste tijd om haar eens te vragen hoe zij narrowcasting voor zich ziet en hoe dit ingezet wordt binnen SMO Breda. 

Jullie maken nu al bijna één jaar gebruik van ons narrowcasting systeem. Hoe bevalt dit tot nu toe en wat is hiervan de toegevoegde waarde voor SMO Breda?

Het systeem bevalt ons uitstekend. Voor ons is het een uiterst makkelijk medium om onze doelgroep te bereiken. De schermen hangen op strategische plekken op verschillende locaties binnen onze organisatie waar men echt even op het gemak zit en informatie tot zich kan nemen. Ze hoeven er niet hun best voor te doen en komen toch alles te weten over bepaalde activiteiten of andersoortige informatie m.b.t. onze zorg. Zeker omdat jullie de content helemaal in de juiste “Ik Wil Meedoen” stijl hebben gemaakt, is het uiterst herkenbaar. Op sommige locaties wordt het scherm een “levend schilderij” genoemd en is het dus ook echt een eye-catcher.

Wat was jullie reden voor de aanschaf van dit communicatie medium?

Voor ons was dit een logische stap om ons communicatieplan rondom het “Ik Wil Meedoen” programma verder uit te breiden op de locaties zelf. Binnen onze dienstverlening vormt activering de belangrijkste pijler van het herstelproces van onze cliënten. SMO Breda heeft hierdoor een uitgebreid programmatisch aanbod ontwikkeld. Dit varieert van projecten, cursussen, sportieve en recreatieve activiteiten. Cliënten worden hierbij gekoppeld aan een mentor en spreken hiervoor af op onze centrale ontmoetingsplaats “Talentenfabriek De Faam”. Samen met de mentor bekijkt de cliënt aan welke doelen hij of zij wil werken en welk programma daar het beste bij past.

Het totale aanbod van activiteiten is te vinden op een aparte online portal. We zijn vorig jaar dus op zoek gegaan naar een handig systeem, waarmee we lokaal met iedereen kunnen communiceren, zonder dat dit persé lokaal aangestuurd hoeft te worden.
Uiteraard allemaal in het juiste stramien, zodat dit kanaal ook echt in lijn ligt met de online portal. Zo is het contact met jullie ontstaan.

Hoe is de keuze voor Merit Media tot stand gekomen? Hadden we stevige concurrentie? Welke criteria waren van belang bij de selectie?

De eerste keer dat jullie naam viel, was via een manager binnen onze organisatie. Die had gehoord dat er een goede partij in de buurt zat. Uiteraard hadden we vooraf al wat criteria opgesteld, zo waren we op zoek naar een actieve en betrokken partij, met een handig CMS, iemand die ook direct content zou kunnen maken en een partij die op dagelijkse basis ondersteuning kan bieden. Die hebben we nu in jullie gevonden.

Jij bent het vaste aanspreekpunt m.b.t. digitale communicatie/ narrowcasting binnen SMO Breda. Hoe bevalt deze rol? Neemt het narrowcasting beheer je veel tijd in beslag?

Als Communicatiemedewerker en beheerder van de digitale kanalen is het logisch dat narrowcasting onder mijn beheer valt en ik moet zeggen dat dit vrij weinig tijd in beslag neemt. Dat komt met name door het handige en gebruiksvriendelijke CMS. De templates zijn zeer makkelijk te editen en ook het programmeren van bepaalde content is zo gedaan. Ik hoef hier dus voor mezelf geen notities meer te maken in mijn agenda, maar kan alles direct programmeren en weet dan ook zeker dat alles vertoond wordt wanneer ik dat wil. Verder hebben we besloten om op iedere locatie één persoon (vaak wooncoaches) lokaal toegang te geven om content te kunnen beheren. Zij vinden het ook erg leuk om te doen en nemen lokaal dus een belangrijk deel van de informatie voorziening voor hun rekening, wat mij weer tijd scheelt.

Hoe zorg je ervoor dat het personeel betrokken is of raakt bij jullie digitale communicatie? Zeker gezien het feit dat jullie uit verschillende locaties bestaan met ieder een eigen functie?

Zoals gezegd door ook lokaal iemand aan te wijzen die het leuk vindt om bij te houden. De collega’s en cliënten van de betreffende locatie weten dat ook, dus zullen hen ook aanspreken indien ze iets missen of indien er iets anders kan. Het doel is dan ook dat het een kanaal is voor iedereen en dat iedereen input kan/ mag leveren. Ik denk dat dit belangrijk is, omdat de content zo ook voor iedereen interessant en aantrekkelijk is. Als we alleen maar vertellen hoe fantastisch we zijn en wat we allemaal wel niet kunnen, dan denk ik dat het scherm binnen no-time niet meer interessant is en men “het wel geloofd”.

Een ander punt is dat we communiceren vanuit het “Ik Wil Meedoen” programma (incl. huisstijl) en niet vanuit SMO Breda als organisatie. De content die jullie hebben gemaakt is pakkend en voor cliënten heel tastbaar en herkenbaar. Dit sluit weer goed aan bij het “Ik Wil Meedoen” concept in zijn algemeen.

Jullie kiezen er dus voor om content ook lokaal aan te laten sturen door bepaalde collega’s. Hoe bevalt hen dit?

Zij vinden het hartstikke leuk om te doen krijg ik terug als feedback. Ze vinden het leuk om wat te knutselen binnen het CMS en het uiteindelijke “resultaat” te zien op het scherm op hun locatie. Verder denken ze ook actief mee met nieuwe content of leuke filmpjes o.i.d. Belangrijk is wel dat het hen weinig tijd kost en deze werkzaamheden prima gedaan kunnen worden op een rustig moment binnen de dienst die ze werken.

Bij SMO Breda komen er veel verschillende soorten organisaties, partners en bezoekers over de vloer om de zorg te bieden zoals jullie die aanbieden. Hoe zijn hun reacties op narrowcasting?

Ook heel positief. Vanuit het “Ik Wil Meedoen” programma verwijzen we ook regelmatig naar derden, dus zij vinden het ook leuk om te zien dat zij genoemd worden. Verder vinden ze de content altijd heel mooi en in het oog springend.

Wij bellen en mailen jullie regelmatig met nieuwe content en updates over het systeem. Hoe ervaren jullie onze 24/7 service?

Heel erg fijn. Het is voor ons echt een toegevoegde waarde dat jullie niet enkel een systeem leveren, maar operationeel ook veel voor ons betekenen. Dan heb ik het over content-aankondigingen als reminder, telefonische ondersteuning indien nodig en het monitoren van alle systemen en de content die wij maken/ uploaden. Altijd fijn om een achterwacht te hebben die weet hoe narrowcasting ingezet moet worden en waar we zowel qua content als hardware op terug kunnen vallen (zeker met meerdere locaties… ;-) ).

Volgens ons heeft narrowcasting 5 belangrijke functies: Informeren, Stimuleren, Motiveren, Masseren en Adverteren. Welke is/ zijn bij jullie van toepassing en waarom?

Informeren en motiveren. Het narrowcasting kanaal staat in het teken van het “Ik Wil Meedoen” concept, wat inhoudt dat we men uiteraard zo goed mogelijk willen informeren maar juist ook willen motiveren om aan activiteiten mee te doen en te werken aan herstel.

Wat vinden jullie van interactieve narrowcasting? Heeft dit volgens jullie de toekomst en waarom wel/ niet?

Voor medewerkers (interne communicatie) is het zeker iets. We werken tijdens vergaderingen bijvoorbeeld al met digi borden. Voor cliënten is het denk ik prima zo. Ze kunnen bijvoorbeeld tijdens een gesprek hun oog op het scherm laten vallen en informatie tot zich nemen. 

Hoe zou je SMO Breda in één zin omschrijven?

Een betrokken organisatie die er alles aan doet om de cliënt terug in zijn eigen kracht te laten komen d.m.v. een intensief herstelproces waarin men wordt gesteund door SMO/ Ik Wil Meedoen. 

Hoe zou je Merit Media omschrijven in een aantal kernwoorden?

Meedenkend, sociaal, hip, professioneel en betrokken.

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
14 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring