Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

Klant in beeld #18: Ambulance Rotterdam-Rijnmond / ARR

In de Rijnmondregio is AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond (ARR) de organisatie die ambulancezorg levert. Binnen de organisatie staan bijna 400 medewerkers 24/7 paraat om de ruim 1,2 miljoen inwoners in het verzorgingsgebied en de vele tienduizenden werknemers in het uitgebreide haven- en industriegebied in geval van nood bij te staan. Het gaat daarbij om zowel spoed- als besteld vervoer.

Sinds 2016 maakt de ARR gebruik van het TINS narrowcastingsysteem, dit begon met een pilot op de locatie Barendrecht. De pilot bleek een groot succes, inmiddels zijn alle locaties binnen de regio aangesloten op het narrowcasting-netwerk. Wat ons betreft is de ARR een schoolvoorbeeld van hoe je narrowcasting op een effectieve manier in kan zetten als centraal communicatiemiddel binnen een organisatie. We spraken Albert Bruinings (Kwaliteitscoördinator zorg) één van de gebruikers die het dagelijkse beheer op zich neemt.

Jullie maken al een hele tijd gebruik van het systeem Hoe bevalt dit tot nu toe?
Ik vind het magnifiek en erg leuk om mee te werken. We hebben sinds een goede twee jaar op alle vestigingen schermen hangen waarmee we snel organisatie breed kunnen communiceren. Operationele informatie kan op deze manier heel gemakkelijk gedeeld worden. Daarnaast is het ook heel praktisch dat je het systeem vanaf elke computer kunt aansturen. Zowel thuis als op kantoor. Ik vind het een hele moderne manier om informatie te delen met onze

We zijn jaren geleden gestart met een pilot in de hoofdvestiging van de ambulancedienst in Barendrecht. Uiteindelijk is het systeem verder uitgebreid naar de andere locaties. Wat was jullie doel hierbij?
We wilden de communicatie naar de operationele medewerkers moderniseren en op een meer creatieve wijze vorm geven. Het eerste bord was een succes en heeft geleid tot schermen op alle opkomstvestigingen. Hierdoor zijn we nu in staat om snel en eenduidig binnen alle vestigingen nieuws te verspreiden. Dit is heel praktisch en effectief gezien het grote verzorgingsgebied met daarin 6 opkomstvestigingen van Barendrecht, Brielle, Dirksland, Goedereede, Schiedam tot en met Rotterdam. In tegenstelling tot ons intranet zijn de schermen een ‘makkelijke’ manier van informatie delen. Bij binnenkomst en aanvang dienst zien de collega’s in het dagverblijf direct het laatste nieuws, waardoor zij snel op de hoogte zijn.

Is narrowcasting een verlengde van jullie communicatie of worden de schermen ingezet als eerste communicatie middel?
We hebben een intranet, maar dat is naar mijn mening meer voor de collega’s die een bureaufunctie hebben. Zij starten de PC op en intranet wordt dan automatisch geopend. De operationele medewerkers hebben veel minder tijd om allemaal achter een PC te gaan zitten. De Narrowcasting schermen hangen daarom in de operationele ruimte zoals zitkamers en of voertuigstallingen waardoor het operationele ambulancepersoneel de berichten heel de dag voorbij ziet komen. Het is een dus hele goede aanvulling op het intranet. Het grote voordeel van de Narrowcast schermen is ook het per bericht kunnen instellen van publicatietermijnen waardoor informatie niet langer getoond wordt dan noodzakelijk is. Dit is een belangrijk verschil t.o.v. communicatie via posters etc. omdat je vaak merkt dat die informatie te lang blijft hangen, waardoor de collega’s er geen aandacht meer aan schenken.

Neemt het beheer veel tijd in beslag voor je?
Nee. Als je eenmaal ermee werkt dan gaat het heel vlot. Daarnaast geef jij vaak genoeg nog goede tips waar ik weer mee verder kan. Het moeilijke is misschien wel het juiste beeldmateriaal in goede kwaliteit bij het bericht te vinden. Gelukkig heb jij hiervoor een keer een link met allerlei mooie buikbare afbeeldingen doorgestuurd. Dit maakt het zoeken eenvoudiger en ben ik dus minder tijd kwijt bij het samenstellen van berichten.

Wij bellen en mailen jullie regelmatig over nieuwe content en updates die beschikbaar zijn in het systeem. Hoe ervaar je onze service?
Dit is prettig. Afgelopen december hebben jullie 2 leuke boodschappen gemaakt voor ons over Kerst en Oud en Nieuw. Ik wil wat meer met de feestdagen en actualiteit gaan doen omdat dit de aandacht van de medewerkers voor de Narrowcast borden vergroot. Ik vind het ideaal dat jullie berichten sturen over de nieuwe content die we kunnen gebruiken. Zelf ontgaat je dit soort dagen nog wel eens om de link met je werk te leggen. Gedurende de Olympische winter spelen zag ik bijvoorbeeld de medaille spiegel en de highlights van die dag voorbij komen die ik die week heb geplaatst. Je blijft dan toch wat langer staan uit interesse.

Volgens ons heeft Narrowcasting 5 belangrijke functies; Informeren, Stimuleren, Motiveren, Masseren en Adverteren. Welke functies zijn bij jullie van toepassing en waarom?
Adverteren kunnen we weglaten bij ons. Verder zijn de andere functies zeker van toepassing. We gebruiken het systeem zeer zeker om te informeren en te motiveren. Denk aan het aangeven hoe de medewerkers bepaalde materialen moeten gebruiken en om bijvoorbeeld naar intranet te gaan om uitgebreidere berichten te lezen.

De wens bestond vanuit de ARR om de roosters real life te tonen op de locaties. Deze koppeling hebben we gerealiseerd en draait nu enige tijd. Wat is jullie ervaring?
Er was destijds een sterke behoefte om iets te gaan doen met de papieren dienstlijsten die toen nog werden opgehangen. Alles moest beter inzichtelijk en duidelijk zijn. De huidige roosterborden met de roosters erop zijn een goede en professionele verbetering. We horen vanuit de werkvloer weinig maar dat is voor ons juist positief. Het werkt namelijk altijd. En geen bericht is goed bericht binnen onze organisatie. Toevallig stond ik pas naast een collega die aandachtig aan het kijken was op het scherm om te zien hoeveel uitzendkrachten er die dag aan het werk waren. Het is dus meteen toepasbaar. Daarnaast hebben we in de presentatie op de schermen een duidelijke indeling per disciplines en bijbehorende dienstlijsten gemaakt. Deze worden vlot achter elkaar door getoond en zijn per locatie afgestemd op het aantal disciplines wat daar werkzaam is.

Loop je wel eens ergens tegen aan in het systeem of heb je misschien nog wensen?
Misschien wat meer mogelijkheden en dynamiek in de standaard templates. Nu draag jij vaker wel wat nieuws aan maar hoe meer variatie des te meer aandacht er is vanuit het personeel denk ik. Daarnaast zou ik het wel prettig vinden als er een spellingscontrole in het CMS zit.

Hoe zou je Merit Media in één zin of een aantal steekwoorden omschrijven?
Jullie zijn allereerst heel actief. De dienstverlening is daarnaast heel sterk. Altijd bereikbaar en jullie doen ook echt wat jullie beloven. Op het moment als wij iets vragen gaan jullie ook direct meedenken. Wat mij betreft zijn jullie een heel betrouwbaar bedrijf wat heel vernieuwend blijft en veelzijdig is.

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
13 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring