U bent hier

Een kind kan de narrowcasting doen!

Auteur: 
Dennis Coremans
Deel deze pagina

“Narrowcasting? Dat is een ingewikkelde combinatie van beeldschermen, computers en software”. Helaas horen wij dit regelmatig, een hardnekkig stigma dat kleeft aan de term narrowcasting. Vaak is een slechte ervaring de boosdoener. Volledig onterecht als je het ons vraagt, de tijd van cowboys en pioniers die “ook wel iets met een beeldscherm kunnen” ligt gelukkig achter ons. Vandaag de dag zijn er voldoende bedrijven in de narrowcasting-branche die hun sporen hebben verdiend en hun zaken wel goed op orde hebben. En laten we wel zijn, in een tijd waarin communicatie via een telefoon, tablet of beeldscherm doodgewoon is kan narrowcasting niet meer ontbreken.

Maar waar zit dan het verschil? Hoe scheid je het kaf van het koren wanneer je op zoek gaat naar een narrowcastingsysteem dat past bij jouw behoefte?

De basis van een succesvol narrowcastingsysteem zit hem, uiteraard, in de juiste techniek. Maar met alleen “state of the art” techniek ben je er nog niet. Vergelijk het met een mooie auto, die kan ook niet rijden zonder de juiste brandstof. Het is van essentieel belang dat alle andere voorwaarden aanwezig zijn om er voor te zorgen dat narrowcasting een onderdeel wordt van de communicatiemix binnen jouw organisatie. Om een goed idee te krijgen welke voorwaarden van essentieel belang zijn hebben we er een aantal op een rijtje gezet.

Laagdrempelig
Narrowcasting moet een eenvoudige en vooral laagdrempelige tool zijn in gebruik. Met een aantal muisklikken moet jouw boodschap direct te zien zijn op het scherm. Wanneer dit te veel moeite vergt zal dit averechts werken en zal het systeem niet volledig worden benut als volwaardig communicatiemiddel.

Support
Een contactpersoon die exact weet hoe een product werkt en belangrijker nog die je voorziet van de nodige tips and tricks en met je meedenkt is goud waard.

Content
'Content is King', een veel gehoord adagium in de narrowcasting branche. Content is de factor die het menselijke oog moet aantrekken, vermaken en aanzetten tot een bepaalde actie. De 'kwaliteit' van content kan het project maken of breken. Het is in zo’n geval goed om te kunnen sparren met een leverancier die op basis van zijn ervaringen je voorziet van een goed advies!

Bewaken van de kwaliteit
Wanneer je een narrowcastingsysteem uitrolt binnen jouw organisatie dan is het een ondoenlijke taak om continu te controleren of de geleverde techniek wel werkt. Onderschat dan ook niet wat voor impact een niet goed werkend systeem heeft.  Een achterwacht die de werking van het systeem 24/7 controleert is dan ook van cruciaal belang.

Consistent zijn in gebruik
Uiteindelijk valt of staat  het succes met de manier en de mate waarop de eindgebruiker communiceert met zijn doelgroep. Zorg dat de uitzending actueel en relevant is, het systeem moet gaan leven binnen de organisatie. Het nieuwsgehalte moet op niveau zijn om de kijker te blijven boeien. Naast nieuws van organisatorische aard kan dit natuurlijk ook van algemene aard zijn zoals nieuws, weer en verkeer.

Crossmediaal te werk gaan!
Zorg dat alle communicatiekanalen die je gebruikt voor jouw doelgroep met elkaar in verbinding staan. Verwijs bijvoorbeeld in jouw uitzending door naar de nieuwsbrief of het intranet, andersom kan natuurlijk ook. Zo wordt narrowcasting een volwaardige pijler binnen de communicatiemix en versterk je de andere kanalen, een win win situatie!

Dit is slecht een kleine greep uit de randvoorwaarden die van belang zijn, nieuwsgierig geworden naar het complete verhaal? Neem dan vrijblijvend contact met ons op dan vertellen wij het gehele verhaal! En wie weet communiceer je binnenkort zo eenvoudig dat ook jij zal beamen dat zelfs een kind de narrowcasting kan doen.

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444