Direct contact? Bel 085 - 4018444 of mail naar informatie@meritmedia.nl

U bent hier

AVG en narrowcasting: zo pas je de wetgeving toe | Tips & Tricks

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is inmiddels alweer vijf jaar van kracht. Een wetgeving die sinds de invoering gezorgd heeft voor veel (extra) werk voor bedrijven en organisaties. Nog steeds bestaat er veel onduidelijkheid als het over de AVG wetgeving gaat.

Hoe zit het bijvoorbeeld met narrowcasting in relatie tot de AVG wetgeving? Bijvoorbeeld een bezoeker verwelkomen, een jubilaris binnen de organisatie in het zonnetje zetten of een leuke fotocollage van het personeelsfeest vertonen. Stuk voor stuk leuke berichten, maar kan en mag je dit soort informatie delen op je narrowcastingschermen? Waar moet je specifiek op letten als het gaat om het tonen van privacygevoelige informatie? In deze blog bespreken we waar je rekening mee moet houden en wat wel en niet mag.

AVG en narrowcasting
De AVG-wetgeving legt bedrijven en organisaties strenge regels op over het verwerken van persoonsgegevens. Als bedrijf mag je niet zomaar namen, foto's of andere persoonlijke informatie verzamelen en vertonen, tenzij hiervoor een geldige reden bestaat. De wetgeving is dus ook van toepassing op narrowcasting. Het tonen van persoonlijke gegevens, zoals namen of foto's, vallen onder de noemer 'verwerken van persoonsgegevens'. Dit betekent dat je als bedrijf ervoor moet zorgen dat je deze informatie veilig en volgens de wet verwerkt.

Waar moet je op letten?
Zorg er in alle gevallen voor dat je toestemming hebt voor het verwerken van de persoonsgegevens. In veel gevallen is dit overkoepelend al geregeld via een verwerkersovereenkomst die bijvoorbeeld deel uitmaakt van een arbeidsovereenkomst. In deze verwerkersovereenkomst kan een werknemer aangeven of zij wel/niet met naam en/of beeltenis te zien mag zijn in uitingen die betrekking hebben op de werkgever, denk aan social media, intranet of narrowcasting. Dit geldt trouwens ook voor het onderwijs, jaarlijks worden leerlingen en leerkracht gevraagd of zij toestemming geven voor het publiekelijk delen van persoonsgegevens. Deze toestemming wordt vast gelegd in de al eerder genoemde verwerkersovereenkomst.

Wie is jouw doelgroep?
Wanneer je eenmaal toestemming hebt gekregen, is het belangrijk om na te gaan wie er naar het beeldscherm kijken. In welke (publieke) ruimte hangt het scherm? Wie kan het scherm zien? Een beeldscherm bij het koffieautmaat in een kantoortuin heeft een ander kijkerspubliek dan een beeldscherm in de wachtruimte van de huisarts. De kijkers bij het koffieautomaat zullen hoogstwaarschijnlijk enkel collega’s zijn die elkaar redelijk goed kennen. In een wachtruimte waar feitelijk iedereen kan plaatsnemen is het nog belangrijk om, in het kader van discretie/bescherming van persoonsgegevens, nog kritischer na te denken welke informatie je wel of niet wil delen.

Content management advies.
Is je bericht niet meer relevant en niet te zien in de uitzending?  Dan doe je er verstandig aan om het bericht direct uit de database van het content management systeem te verwijderen. Je houdt het systeem schoon en bovendien zijn de gevoelige persoonsgegevens direct gewist.

Wat verder belangrijk is om te weten.
Wat betreft opslag van narrowcasting-content is het belangrijk om je af te vragen waar de data blijft die je plaatst op de schermen. Staat de data opgeslagen op een server die eigendom is van jouw organisatie? Of wordt de content opgeslagen op een serveromgeving van een toeleverancier? In dit laatste geval is het slim om een verwerkersovereenkomst aan te gaan. In deze overeenkomst verklaart de leverancier waar de gegevens worden opgeslagen, voor welke periode deze worden opgeslagen, hoe deze worden beveiligd en hoe deze worden verwerkt.

Dat narrowcasting een effectieve manier is om te communiceren met jouw doelgroepen is duidelijk, maar het is belangrijk om rekening te houden met de AVG-wetgeving om ervoor te zorgen dat de privacy van bezoekers gewaarborgd is. Mocht je hulp en/of advies nodig hebben neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Deel deze pagina
Laatst gewijzigd: 
13 juni 2023
Contact

Merit Media
Breda International Airport
Bredasebaan 10
4744 RZ Bosschenhoofd

informatie@meritmedia.nl
085-4018444

Privacyverklaring