U bent hier

10 tips voor een effectievere narrowcasting-uitzending!

Auteur: 
Dennis Coremans
Deel deze pagina

Zoals ieder communicatiemedium heeft ook narrowcasting zijn eigen "spelregels" die er toe leiden dat de uitzending zo goed mogelijk overkomt bij de kijker. We hebben 10 "narrowcasting-spelregels" op een rijtje gezet. Lees snel verder en zorg dat jouw narrowcasting-uitzending nog effectiever wordt!

1. Speelduur uitzending

De duur van een uitzending is afhankelijk van de tijd dat de bezoeker heeft om de uitzending te bekijken. Een uitzending in een wachtruimte kan bijvoorbeeld wat langer duren dan een uitzending op een beeldscherm bij het koffieautomaat. Verplaats je in de kijker en denk goed na over hoe lang diegene zich in de ruimte bevindt.

2. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen…

Om er voor te zorgen dat jouw boodschap écht blijft hangen, moet je boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Oftewel wanneer je wilt dat mensen je boodschap onthouden moet je hem herhalen. Wanneer jouw doelgroep zich 10 minuten in een ruimte bevindt dan is het zinvol om de uitzending niet langer te laten duren dan 5 minuten. Zo zorg je automatisch voor dat jouw boodschap minimaal twee keer wordt vertoont en je dus twee keer de kans hebt om jouw doelgroep te bereiken.

3. Tijdsduur per presentatie

De gemiddelde tijdsduur van een presentatie ligt over het algemeen tussen de 10 en 20 seconden. Verleng je de tijdsduur ,omdat de tekst anders niet helemaal leesbaar is, dan bestaat de kans dat de kijker zijn aandacht verliest. Communiceer kort en bondig zodat de informatie goed te lezen is binnen een kort tijdsbestek.

4. Kleurgebruik

Trek de aandacht door kleurgebruik. Het is algemeen bekend dat mensen visueel zijn ingesteld, veel contrasterende kleuren gebruiken in de opmaak van jouw boodschap zorgt voor extra attentiewaarde.

5. Leesbaarheid

Het is van cruciaal belang dat de leesbaarheid van jouw boodschap goed is. Zorg er voor dat je tekst goed leesbaar is, ook op een wat grotere afstand. Dit kun je bereiken door te kiezen voor een duidelijk leesbaar lettertype gecombineerd met grote letters.

6. Attentie, attentie! Mag ik even uw aandacht?

Gebruik pakkende titels om de aandacht te trekken. Wanneer je eenmaal de aandacht hebt getrokken dan wordt de rest van de boodschap automatisch gelezen! Denk bijvoorbeeld aan titels zoals: Laatste kans! Nog… dagen! Let op! Niet vergeten!

7. Variatie in de uitzending

Wil je dat de kijker langer blijft kijken naar je uitzending? Zorg voor voldoende afwisseling en variatie in de content die je aanbied. Denk bijvoorbeeld aan mix van eigen content gecombineerd met een actueel weerbericht, het laatste nieuws, verkeersinformatie en Social media berichten.

8. Up-to-date zijn!

Misschien wel de belangrijkste tip, zorg dat de uitzending up-to-date is. Zorg er voor dat alles wat je toont relevant is voor vandaag en de toekomst. Dus geen aanbiedingen die niet meer geldig zijn of een kerstgroet die in maart nog te zien.

9. Eenvoudig taalgebruik

Draai niet om de hete brij heen! Gebruik eenvoudige, duidelijke en korte zinnen. Zorg dat het voor jouw doelgroep in één oogopslag duidelijk is. Dus niet: “Wij verkopen de totale voorraad tegen gereduceerde prijzen!”, maar: “UITVERKOOP!”

10. Dynamische content

Statische content wordt, onderbewust, al snel als saai betiteld. Wanneer er iets “gebeurd” op een scherm wordt de kijker onderbewust getriggerd om naar het scherm te kijken. Met een video en/of geanimeerde boodschap vergroot je de attentiewaarde enorm, maak hier dan ook gebruik van.

Wil je nog meer tips ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we vertellen je graag het complete verhaal!

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444