U bent hier

10 Gouden Regels van Narrowcasting

Meer en meer begint het begrip 'narrowcasting' ingeburgerd te raken.

Steeds minder vaak moet ik aan geïnteresseerden vertellen wat narrowcasting precies is en welk doel het dient.

10 Gouden Regels van Narrowcasting

Dat is een goede ontwikkeling, want hoe je het ook wendt of keert, op den duur zal iedereen communiceren met en via een scherm! Maar wat moet je doen om succesvol te zijn?

Als narrowcasting specialist met al bijna 10 jaar ervaring zijn we middels schande en schade wijzer geworden en weten wat wél en wat niet werkt. Volgens ons zijn dit de 10 gouden regels der narrowcasting:

1. Wat is je doelstelling?

Bedenk van tevoren goed wat je met je beeldscherm communicatie wilt bereiken. Wie spreek je aan en op welke wijze? Er komt veel meer bij kijken dan het vertonen van 'leuke' plaatjes. Denk eens aan de 3 D's: Doel, Doelgroep en Domein (de omgeving waar het scherm zal hangen).

2. Waar ga je het scherm plaatsen?

Wordt het een groot scherm of juist een beetje ingetogen? Op welke gemiddelde lees-afstand moeten de kijkers je boodschap kunnen lezen? En valt 's middags de zon niet op het scherm of hangt het scherm soms buiten de geijkte looproute? De strategische keuze van de lokatie van het scherm (welke ook nog eens bouwkundig gunstig is) is van groot belang in het welslagen van het narrowcasting project.

3. Wat nu als het heel succesvol is?

Het aanschaffen van een narrowcasting systeem en de bijbehorende randapparatuur is een investering voor jaren. Zorg er dan ook voor dat je leverancier mee kan groeien als het project een groot succes wordt. Niets is akeliger dan desinvesteringen terwijl je succes hebt. Een klein project met 1 of 2 schermen kan iedereen, maar wat nu als het moet worden uitgerold naar 200 winkels of naar alle vestigingen in het buitenland? Kunnen ze dat dan ook nog?

4. Techniek is van wezenlijk belang, maar de content is doorslaggevend!

De veelgehoorde kreet 'Content is King' klinkt als een open deur, maar geldt voor narrowcasting wellicht dubbel. Er wordt normaliter geen gebruik gemaakt van audio, dus het 'plaatje' moet al het werk doen en de kijker overtuigen. Narrowcasting content kan het beste gemaakt worden door specialisten die weten hoe ze het moderne oog moeten aantrekken en informeren. Simpelweg een soort Powerpoint animatie op een scherm vertonen, is niet meer voldoende om kijkers tot aktie over te laten gaan. En heb je uiteindelijk een prachtig stuk content, zorg dan wel dat alle beschikbare pixels netjes zijn gebruikt. Houdt dus rekening met de beschikbare resoluties.

5. Het moet geen leestest worden!

Een veel gemaakte fout is dat men veel te véél tekst en veel té kleine letters gebruikt in hun narrowcasting presentaties. De maker van deze mooie boodschappen zit vaak niet meer dan 40 cm verwijderd van zijn eigen scherm en vindt zijn productie bijzonder oogstrelend. Maar komt die boodschap ook over als je bijna 10 meter van het scherm verwijderd bent? En als men de grootte van het font wel goed in ogenschouw heeft genomen, dan is vaak de duur waarin je alles gezien én gelezen (!) moet hebben, vaak veel te kort. Specialisten maken deze basisfouten niet. 

6. Hoe actueler, hoe beter!

Narrowcasting is niet simpelweg de Poster van de 21ste Eeuw. Het is een vernuftigd stukje techniek welke je in staat stelt om op effectieve wijze te communiceren met je klanten, bezoekers, personeel of andere belanghebbenden. Maar die digitale poster heeft alleen echte waarde als alles wat vertoond wordt niet over de uiterste houdbaarheidsdatum heen is. Zorg voor uiterst actuele gegevens, aanbiedingen en nieuws, het publiek zal het waarderen.

Houd uw personeel op de hoogte via schermen

7. Be Social!

Ook al vraag je je als menig ander wel eens af wat het effect van al je social media-inspanningen is, zorg dat je je uitingen beschikbaar maakt via elk modern medium, dus zéker ook op de narrowcasting schermen. Moedig kijkers aan zich aan te melden bij jouw sociale vriendengroep en vertoon je laatste berichten op de schermen. Hoe meer bereik, hoe groter de kans van slagen.

8. Een scherm vervangt niet de verkoper!

Het is een illusie te denken dat het plaatsen van een narrowcastingscherm direct 10% meer verkopen oplevert. Het scherm kan een aantal functies vervullen, zoals wachtverzachten, informatie verstrekken en uiteraard uw omzet stimuleren. Maar dan moet het aanwezige personeel wel inspelen op de interactie die een kijker heeft met het scherm. Zie je een klant kijken naar een bepaalde boodschap? Spreek 'm dan aan en vraag of je het desbetreffende product mag tonen. Het is een samenspel tussen moderne techniek en het aanwezige personeel. Informeer ze daar dan ook over.

9. Hoe houd je het beheerbaar?

Zorg er voor dat je kiest voor een partij die meerdere (grote) klanten bedient, werkt met een professionele infrastructuur en alle operationele rompslomp uit handen neemt. In principe moet je je elke dag alléén bekommeren om de 'boodschap' welke je wilt overbrengen en niet of alle schermen nog wel werken of urenlang bezig zijn alle schermen weer up-to-date te krijgen. Het principe is eenvoudig: zorg dat je bij de keuze van een narrowcasting partner wél de lusten maar niet de (operationele) lasten krijgt.

10. Spoor klanten aan iets te doen!

De bekende 'call to action'. Zorg dat er in de boodschappen een reden zit voor klanten en kijkers om iets te gaan doen. Dit kan van alles zijn: om u leuk te vinden (modern: 'liken') tot de aanschaf van een nieuw product. Zet kijkers aan tot aktie, op die manier kunt u ook het effect van uw boodschap meten.​

U begrijpt het al, mocht u over één van bovenstaande punten een vraag hebben; bel of mail ons gerust. Het advies is gratis.

Twitter update
Contact

We willen graag contact met u!

Merit Media
Bredaseweg, 113
4872 LA Etten-Leur

informatie@meritmedia.nl
085-4018444